Namluvený text je překladem otištěným na Grimoar.cz.
Rubrika: Mystika
Sobotní meditace
Byla dosti silná, dlouhá, s třemi přídavky, celkem asi dvě hodiny. Zpočátku z ohromení místy tísnivá, pak neutrální.
Božský, lidem zcela nepochopitelný matematický svět, kde je vše jinak než u nás. Neuvěřitelně složitý, podivný svět, kde vše je možné okamžitě vytvořit bez problému. Věčnost je tu zcela samozřejmá. Lidské sem vůbec nepatří, je je svět šéfů šéfů naší karmy…
Totální šílenost kvantového světa, kde čas jde současně dopředu i dozadu, jak mi ukazovali symbolem protiběžných otáčejících se kol. Ani kauzalita tu neplatí, nic z toho, co známe.
A sem se ženu, v bolestech z ohromení. Podobné meditace jsem měl už před třinácti lety, a trvaly mnoho let.
Ale co Tu dělat, napadalo mne opět. A ještě bez vysoké božské Inteligence, kterou mi nedali, jako i tehdy jsem zcela mimo Hru. Jde jen o přijetí toho, nač stejně nemám. Tvrdá výuka Boha.
Skupina kolem nauky Květoslava Minaříka nedávno na jedné své diskusi na Facebooku řešila, jestli má diskusní platforma být viditelná ne-členům, a vůbec jakou „politiku otevřenosti“ praktikovat. Hodně tam rezonovaly postoje, které bych parafrázoval asi tak, že proti zkaženému a prohnilému světu je nutno se izolovat a v tom malém bezpečném uzavřeném světě si vytvořit bezpečné útočiště, kam není radno pouštět cizince, kteří by jen chtěli zneužít naivní otevřenosti a ukrást nám naši čistou nauku a naše osvícení. Je možné ukrást nauku a osvícení? Jaká jsou rizika toho, když sundáme záclony a necháme kolemjdoucí koukat na to, co v bytě děláme? Následuje rozšířený komentář, který jsem do diskuse vkládal a vybízím k zamyšlení a případně další diskusi již na obecnější úrovni než jen v kontextu Minaříka.
Květ života je klíčovým symbolem posvátné geometrie. Mandala universa je součástí obsahu termy odhalené Chögyalem Namkhai Norbu rinpočhem. Oba symboly jsem spojil dohromady a nabízím bez dalšího komentáře světu k dispozici.
Update: Přidal jsem ještě wallpapery v rozlišeních od 1024×768 až po fullHD 1920×1200.
Příznivé okolnosti
Příznivé okolnosti mohou vést k zapomenutí toho, že jde jen o okolnosti, které tu nebudou věčně.
Okolnostmi jsou třeba zdravé lidské tělo, které nic pořádně nebolí, které je schopné dělat cokoli chceš atd., dále prostředí, které ten život vyživuje atd. Ale tělo stárne a umírá, a prostředí se mění jak přirozeně, tak i lidskou aktivitou. Tím druhým tak, že rozsáhlé oblasti se stávají neslučitelné se životem. Někdo má štěstí, že je v oblasti, kde se taková změna neodehrává, nebo má prostředky na to se do takové oblasti přesunout, pokud ta stará přestane vyhovovat. Ale… někdo nemá, a i ten co je má dnes, je nemusí mít jindy.
Ve druhé části textu, jehož první se jmenovala Učení bílé tygřice a nefritového draka, bych čtenáře ráda seznámila s vybranými aspekty klasické taoistické mytologie a mystiky, přímo či nepřímo se dotýkajících učení sekty Bílých Tygřic. Uvádím zde popis mytologické podoby Západní královské matky, která je z pohledu Tygřic klíčovou postavou a možným tématem meditací i uctívání. Mužským partnerem Západní královské matky je Nefritový císař, nejvyšší taoistické božstvo, významné a inspirující především pro praxi Nefritového Draka.
V souvislosti s Nefritovým císařem uvádím i text Posvátná pečeť mysli Nefritového císaře převzatý ze stejnojmenné knihy Stuarta Alve Olsona. Tento text řazený do alchymistického taoismu má svou krásu a po seznámení se základní symbolikou není těžké jeho hlavním myšlenkám porozumět. Uvádím jej především proto, že poměrně výstižně shrnuje hlavní myšlenky taoistického pohledu na nesmrtelnost.
Tento článek začal vznikat při třídění a upřesňování mých poznámek o knize Vyučování Bílé Tygřice. Ač se tato kniha může na první pohled jevit až příliš populárně anebo povrchně, při bližším pohledu shledáme, že zajímavě využívá klasických taoistických kultivačních a alchymických technik. Téma vnitřní alchymistické kultivace u nás není příliš známé a proto si myslím, že si zaslouží trochu více pozornosti.
První část (obsažená v tomto článku) slouží jako úvod do tématu a snaží se čtenáři přiblížit stěžejní body a myšlenky z knih Hsi Laie Vyučování Bílé Tygřice a Vyučování Nefritového Draka. Sekta Bílých Tygřic a Nefritových Draků se zabývá uměními sebekultivace a vnitřní alchymie. V textu jsou uvedeny hlavní používané techniky.
Druhá část (příště) se hlouběji zabývá původním taoismem, jeho pohledem na nesmrtelnost a postupy používané k jejímu dosažení. Popisuji v ní postavu Západní královské matky a Nefritového císaře. V souvislosti s Nefritovým císařem uvádím i text „Posvátná pečeť mysli Nefritového císaře“ a krátký komentář.
Lidé často nemají jasnou představu o významu a důležitosti ochránců ve vadžrajánovém buddhismu.
Ochránci chrání nauku a transmisi (iniciaci, předání).
V tradici tantrického buddhismu, ale i dalších východních tradicích, je nepostradatelným prvkem předávání nauky žijící mistr, guru. Představa nutnosti klanět se nějakému lámovi k zemi a obracet se k němu dnem i nocí jako ke zdroji veškerého požehnání se nám může zdát jako nějaká úchylka pěstující kult osobnosti lamy namísto toho, že by to nějak dramaticky potencovalo postup jedince na jeho Cestě. Chci zde ukázat, že guru plní roli Učitele v tom nejširším slova smyslu a má svou nedocenitelnou hodnotu.
Namalovaný obraz není to nejcennější. Schopnost malovat ano. — Gustav Meyrink, cit. Roman Mandys
Hodnota jakékoli zkušenosti včetně tzv. „vrcholného zážitku“ či „záblesku osvícení“ není jen v zážitku-jako-takovém, ale především v jeho moudrém uchopení. Nelze říct, že zážitek jako takový je bezcenným. Může jej ale být využito jak k osvobození se z dosavadních klamů, tak i k namotání se do nových klamů či přispění k všeobecnému zmatku ve vnějším světě.