Štítek: buddhismus
Doporučení pro duchovní praktikující – rozhovor s Igorem Berkhinem
Autor: | Brozkeff, 09. 01. 2015 | Bez komentářů
Igor Berkhin je autorizovaným instruktorem Santi mahá sanghy, studijního programu pro zachování nauk dzogčhenu, založeného Čhögjal Namkhai Norbuem. Od počátku 90. let minulého století Igor působil jako anglicko-ruský tlumočník buddhistických seminářů mistrů různých škol buddhismu a bönu. Studoval lingvistiku a matematiku v Moskvě a Doněcku.Tento krátký rozhovor se uskutečnil poslední den semináře Santi mahá sanghy pořádaného v jižních Čechách na konci prosince 2014 pro členy Mezinárodní komunity dzogčhenu. Rozhovor vedl, přepsal a z angličtiny přeložil Martin Malec. Anglický originál následuje na konci.
Uzavřít se vůči zkaženému světu?
Autor: | Brozkeff, 07. 07. 2012 | Komentáře: (12)
Skupina kolem nauky Květoslava Minaříka nedávno na jedné své diskusi na Facebooku řešila, jestli má diskusní platforma být viditelná ne-členům, a vůbec jakou „politiku otevřenosti“ praktikovat. Hodně tam rezonovaly postoje, které bych parafrázoval asi tak, že proti zkaženému a prohnilému světu je nutno se izolovat a v tom malém bezpečném uzavřeném světě si vytvořit bezpečné útočiště, kam není radno pouštět cizince, kteří by jen chtěli zneužít naivní otevřenosti a ukrást nám naši čistou nauku a naše osvícení. Je možné ukrást nauku a osvícení? Jaká jsou rizika toho, když sundáme záclony a necháme kolemjdoucí koukat na to, co v bytě děláme? Následuje rozšířený komentář, který jsem do diskuse vkládal a vybízím k zamyšlení a případně další diskusi již na obecnější úrovni než jen v kontextu Minaříka.
Klíčová slova: buddhismus > izolace > klid > Květoslav Minařík > otevřenost > sekta > soucit > uzavřenost
Jak se postavit k Souseru
Autor: | Troi, 15. 06. 2012 | Bez komentářů
(Souser, překlad slova Samsára českým indologem Vladimírem Miltnerem, pozn. autora)
Téměř každému se někdy na mysl prodere bolest a deprese, kdy si říkáme, jestli nám stojí za to žít. Kdy vidíme důvody, ze kterých utrpení pramení, a nevidíme žádnou snadnou cestu jak se z toho vymanit. Pak přemýšlíme, jestli nám chvilky radosti stojí za to utrpení, které je prokládá.
Tento stav mysli je nevyhnutelný, neboť je poznáním první vznešené pravdy buddhismu. Je však otázkou, jak se k tomuto poznání postavit a jak ten pohled začlenit do svého života.
Pokračování článku
Ochránci vadžrajány
Autor: | Brozkeff, 20. 10. 2011 | Bez komentářů
Lidé často nemají jasnou představu o významu a důležitosti ochránců ve vadžrajánovém buddhismu.
Ochránci chrání nauku a transmisi (iniciaci, předání). Pokračování článku
Nirvikalpa samadhi a sahaja samadhi
Autor: | Johny, 03. 02. 2010 | Komentáře: (2)
Rozdíl mezi nirvikalpa samadhi a sahaja samadhi je v (ne)zavření očí.
Johny
Nirvána
Autor: | Aoi Rira, 16. 08. 2009 | Komentáře: (10)
Co je to „nirvána“?
„Nirvána“ znamená „vyhasnutí“. Vyhasnutí životního ohně, stravujícího plamene samsáry. Mnoho praktikujících si nirvánu vytyčuje jako svůj cíl, a provádějí různé meditační praxe. Ovšem mnoho praktikujících si také neuvědomuje samu podstatu a povahu nirvány, a proto se jejich pokročilé praxe nesetkávají s žádoucím výsledkem – příčinou neustálého motání se v kruhu je tedy špatný náhled. Pokračování článku