Rubriky
Magie

O fenoménu „šťastných húdúistů“, část 2

O fenoménu „šťastných húdúistů“1 , část 2 (první část článku najdete zde)

Slíbený druhý díl textu O fenoménu „šťastných húdúistů“ jednoduše navazuje přesně v místě, kde ten minulý skončil[1], a jen na okraj dodáváme, že oba texty jsou jednotnou studií a nikoliv seriálem. Naším hlavním zájmem bude nyní podívat se na zoubek konečně již „šťastným húdúistům“, o kterých jsme se několikrát zmiňovali a pokud pociťoval čtenář u minulého textu menší nauzeu, se „šťastnými húduisty“ již vstoupíme do nejnižších sfér esoterního pekla a budeme konfrontováni s  nejmladší generací samozvaných odborníků na tuto okultní problematiku, kteří do jisté míry reprezentují i dekadenci současné scény českého magického kotlíku. Dodáváme také, že budou pro úplnost analyzovány i zmínky o Michaelu Bertiauxovi z pera českého historika okultismu Milana Nakonečného a tyto ať čtenář nevnímá rozhodně jako součást „šťastného húdúismu“, ale jen jako reference, které se s ním setkávají časově a jsou na něm jinak nezávislé. Více již v textu.

Rubriky
Psychedelia

Houbová cesta

Chci vám vyprávět jeden příběh. Bude to příběh o mé houbové cestě.

Ještě před samotným vyprávěním bych chtěl říci, že ačkoliv v samotném vyprávění možná párkrát zazní, že být na houbách je krásný zážitek, tenhle příběh není o tom, že brát drogy je super. Nejedná se ani o příběh s morálním ponaučením, kde hrdina poruší konvence, vezme si zakázanou látku a nutně končí špatně.

Tenhle příběh by měl být o šamanismu, úctě, respektu a hlubokém vhledu do vlastního nitra. Jedná se o jeden z mých doposud nejhlubších duševních zážitků a přál bych si umět psát mnohem lépe, abych vám z něj mohl předat alespoň určitou část.

Rubriky
Magie

Vúdú, Lovecraft a Necronomicon – část III.

Ostatní souvislosti

Černá obětní koza
Černá obětní koza s uvázaným šátkem kolem rohů. Fotografie z filmu Divine Horsemen: The Living Gods of Haiti. [video]

Některé další analogie můžeme nalézt přímo v Lovecraftových povídkách a různých zmínkách o provádění vúdú rituálů. Například William Seabrook ve své knize Ostrov černých kouzel: vúdú na Haiti v kapitole s názvem „Kozlodívčí nářek“ popisuje rituál nazývaný křest krve, který na Haiti údajně sám podstoupil. Pro zajímavost textu zde cituji klíčové pasáže:

Rubriky
Magie

Vúdú, Lovecraft a Necronomicon – část II.

Konkrétní souvislosti mezi loa a Prastarými 

V minulé části se vúdú pokusilo čtenáře alespoň stručně uvést do problematiky souvislostí mezi vúdú a mýtem Cthulhu. Dnes se blíže podíváme na některé konkrétní podobnosti mezi loa a Prastarými.

Rubriky
Magie

Vúdú, Lovecraft a Necronomicon – část I.

V tomto článku se podíváme na některé z existujících podobností mezi prvky Lovecraftových povídek, mýtem Cthulhu a vúdú. Čtenář by mohl zcela logicky a oprávněně namítat, že podobné prvky lze najít napříč mytologiemi všech kultur, což je samozřejmě pravda. Nicméně některé souvislosti mezi vúdú, Necronomiconem a mýtem Cthulhu se zdají být jaksi významnější a vzájemné vazby mezi lovecraftiánskými monstry a některými z haitských loa jsou těsnější, než je tomu v jiných systémech a mytologiích.

[Redakce informuje: Vúdú bloguje (i) na blogspotu!]

Rubriky
Magie

Thelema for dummies

Thelema pro úplné začátečníky.

Řecké slovo Theléma se překládá jako „vůle“ (přesněji: to, co má být dosaženo). Je to relativně nový duchovní směr (od začátku 20. století), který zcela převrací zažité vnímání světa a společnosti. Základní teze tohoto směru zůstávají často nepochopeny a dochází k jejich dezinterpretaci, když se je kdokoli pokouší vysvětlit pomocí pojmů zažitého nazírání.

Učení předkládá názor, že v současnosti nastává ve vývoji člověka zlom, patrný zatím především v psychické rovině. Existence lidstva se přehnoupne do organizovanější formy, v níž nebude nejvyšší duchovní jednotlivinou člověk, ale celek lidstva, tvořící vědomý organismus. Bytí každého jedince bude podřízeno této vyšší jednotce, každý se stává podmnožinou jednoho organismu lidstva.

Rubriky
Magie

O fenoménu „šťastných húdúistů“

O fenoménu „šťastných húdúistů“1 , část 1.

Českému čtenáři, který je obeznámen s texty s okultní tématikou, jistě neunikl v poslední době se množící fenomén lidí hlásících se k nechvalně známému systému Michaela Bertiauxe, který bývá v našich končinách často identifikován s tzv. „duchy šťastného húdú“.

V rámci této práce budeme analyzovat texty těch českých a slovenských autorů, kteří o tomto fenoménu obšírněji referovali ve svých knihách či článcích a dali tak nepřímo či přímo vzniknout podivnému záchvatu lidí mladší generace, kteří jsou fascinováni temnotou, dekadencí a stránkou osobnosti, kterou nejsou a díky svému věku a zkušenostem ani nemohou být schopni integrovat. Náplní tohoto textu taktéž bude obhajoba Bertiauxova díla a pokus alespoň lehce nastínit o co v něm skutečně jde. V jistém přesahu lze tento text navíc vnímat i jako sondu do toho, jak se u nás o magii píše a jak nedůvěryhodná je role lidí, kteří se stylizují do role autorit a odborníků.

Taktéž dodáváme, že pro toho, kdo vyznává dílo některé z českých okultních celebrit, může být četba tohoto textu poněkud nepříjemným narušením jistot vkládaných do odborníků, kteří za nás tu složitou okultní literaturu nastudují a zesumírují do čtivé podoby.

Z důvodů lepší čitelnosti a příliš širokého záběru, jsme se rozhodli rozdělit tento text na dvě poloviny, proto mnohé z referencí v této první polovině budou naplněny až v jeho druhém pokračování, které se objeví taktéž na stránkách Divinora. [Redakce se navíc autorům i čtenářům omlouvá za nejednotnou vizuální úpravu nadpisů a některých odstavců: dokonalý převod složitého Wordovského dokumentu do redakčního systému by byl nadlidský úkon.]

Rubriky
Mystika

Dionysios Areopagita – O mystické theologii (audio)

Namluvený text je překladem otištěným na Grimoar.cz.

Rubriky
Revue Symposion Zábava

Církev Létajícího špagetového monstra

I am the Flying Spaghetti Monster. Thou shalt have no other monsters before Me. (Afterwards is OK; just use protection.) The only Monster who deserves capitalization is Me! Other monsters are false monsters, undeserving of capitalization.Suggestion 1:1

Seznamte se s Létajícím špagetovým monstrem, symbolem nové sekce Divinora. Co zastupuje a proč se ocitlo zrovna u rubriky Zábava?

Rubriky
Revue Symposion Zábava

Choronzonova pomsta jako aplikace teorie relativity

Všechno je relativní. Stejný název míchaného nápoje – a přesto v jedné své verzi vodka ředí a ve druhé zesiluje. Nemožné? Ó, nikoli!

Choronzonova pomsta je slavným nápojem na české magicko-alkoholické scéně* minimálně od roku 2007. Jeho původní receptura se skládá z alespoň jednoho velkého panáka absinthu a téhož objemu vodky. V této receptuře je vodka takovou levnou náhražkou, která snižuje volty výsledného nápoje (ve srovnání se situací, kdy by se použil tuplák neředěného absinthu). I přes tohle ošizení výsledku lze o drinku hovořit jako o verzi „pro chlapy“. Ženské – jak obecně známo – tyhle dryáky nepijou. Takže vznikla „soft“ verze pro ně – základem se místo absinthu stala tradiční česká tlamolepka „zelená“, vodka zůstala vodkou. Co se ale nestalo? Náhle se z vodky stalo „turbo“ zesilující zelenou!

A to je milé děti konec pohádky o teorii relativity aplikované v praxi. Strýček Fido vám přeje dobrou noc.

*připomeňme široce známou skutečnost, že vztah mezi pojmy „magik“ a „alkoholik“ je velice těsný – vědecky to dokazují jak sociologické průzkumy, tak skutečnost, že obě slova končí na stejná dvě písmena.