Když jsem před pár dny odpovídal jednomu zájemci o chaos magii na dotaz stran praxe, z jeho otázky jsem pochopil, že chápání chaos magie je stále laickou a poloodbornou veřejností nedostatečné. Otázka zněla, jestli může ve svém sigilickém obřadu udělat ještě jednu operaci s určitým zpoždění. Aby se tím nezprotivil zásadě zapomínání sigilií. Schválně, napadá vás, co je na tom dotazu špatně?
Štítek: chaosmagie
Chaosmagie je škola moderní magické tradice, která zdůrazňuje pragmatické použití systémů víry a vytváření nových a neortodoxních metod.
Arcanis na svém webu publikoval článek odrážející postmoderní přístup k realitě:
Podle mě neexistuje žádná absolutní pravda, která by platila universálně. Mám k tomu důvody. Předpokládejme na chvíli, že existuje svět, vesmír, realita, která nějak vypadá. Pojem pravda určuje, zda je něco ve shodě s realitou. Pojem lež zase něco, co by označovalo, že to tak není. Například kdyby někdo řekl o kulatém jablku, že je hranaté, řeklo by se, že to je lež, kdežto kulaté jablko je pravda.
Chaos-magie nenahlíží přání, touhy a víru jako cíl kterého má být dosaženo, ale jako nástroj k tvoření řetězce kauzalit (následků). Tímto postojem čelíme strašlivé svobodě v rámci které NIC NENÍ PRAVDA A VŠE JE DOVOLENO. Tedy nelze se spoléhat na žádné jistoty a přitom následky mohou být strašlivé. Smích zdá se být tou jedinou obranou před uvědoměním si toho, že člověk a jeho ego vlastně v podstatě neexistují.
Peter J. Caroll, Principia Chaotica
Magické zaklínadlo mladých a progresivních chaos magiků a chaos magiček (Hallowed is the Soror F. F. L.). Věčná výmluva těch, kteří chtějí být frikulíny moderní spirituality, aby nemuseli dělat nic, vědět nic a nemít výsledky. Co to ale pro nás tedy znamená?
„Čím méně je o o Kia řečeno, tím méně je nejasné.“
— Austin Osman Spare, Kniha rozkoše
Kenneth Grant ve svých Kultech stínu charakterizuje Spareův pojem Kia jako odtělesněné atmosférické Já, symbolizované okem, a komplement Zosův. Zos je naopak zobrazen jako ruka, poněvadž má zosobňovat tělo. Sám Spare občas používal pseudonym Zos vel Thanatos a svou nauku o sjednocení těchto dvou protikladných forem označil jako Kult Zos-Kia.
Část Spareovy praxe, zejména sigila a pozice smrti, představuje v současné době stěžejní prvek postmoderní magie. Spareova kosmologie sama o sobě však nabízí mnohem více, než snadné návody k použití – prostřednictví obtížněji uchopitelné kosmologie a téměř až gnostických vizí. Není od věci zmínit, že tento obsah nebyl schopen pochopit ani Aleister Crowley, který Sparea jednou označil za „černého bratra“ = ztracenou duši.
The chaos current manifests through the action of individual sorcerers. While sorcerers may combine for specific magickal purposes, the good of the one always outweighs the good of the many.
Z-Cluster
Olii’s tribute
Před časem mne Olii inspiroval k vytvoření specifické techniky, kterou jsem rozvinul v rámci Blasphemionu. Můžeme ji zařadit jak do urban šamanismu, magie chaosu i kyber magie (cyber magick) a eventuálně kamkoliv jinam chceme, důležité je jenom to, zda nám daný postup funguje či přináší nějaké zajímavé výsledky.
Současnou dobu a náš život v něm, ať chceme či nechceme, ovlivňuje telefonní síť. Ať už se bavíme o pevné lince a klasickém telefonu či mobilní síti. Drtivá většina z nás má mobilní telefon a používá ho. A co víc, pro spoustu lidí už telefon není jen telefonem, ale i diářem, mp3 přehrávačem, fotografickým přístrojem, databází jakýchkoliv informací nebo osobním počítačem. Z hlediska síly egregoru tedy můžeme směle prohlásit, že patří mezi jedny z nejsilnějších egregorů, které ovládají, ano toto slovo jsem zvolil uváženě, dnešní svět.
- THELEMA – 1904 – „made by“ Aleister CROWLEY
- MAAT magie – 1975 – by Sor. NEMA
- CHAOS magie – 1978 -by Peter J. CARROLL & Ray SHERWIN
- CYBER magie – 1987 – by Frater U.D.
To nové, co se vylíhlo na poli magie po 2. světové válce, více nebo méně vychází a navazuje na to, co zasadil Crowley a zalévali jeho nástupci v O.T.O. nebo kdekoliv jinde pod praporem se jménem THELEMA. Aby nám tedy souvislosti 20. století byly aspoň trošku jasné, musím začít na jeho začátku.
Za určitě delší zmínku by stálo prozkoumání celého historického kontextu toho vskutku „magického“ období přelomu století, protože ať se podíváme kterýmkoli směrem, vidíme opravdu veliké převeliké bublání, kvašení a vření… a všude propukající změny, změny, změny. (Filosofie: existencialismus, fenomenologie. Medicína: zejména psychologie. Umění: impresionismus. Všechny exaktní vědy: fyzikou, biologií, paleontologií, etnologií přinejmenším počínaje…). Je třeba to zmínit, neboť tohle všechno mělo na vědo-mila Crovleyho pochopitelný vliv, a skrze něj – coby „proroka“ – na celou post-Crowleyoánskou magii. (Vždyť, užijeme-li jeho slov, ta je jen vulgárnějším označením pro vědu).
Úvodem
Když bych měl říci, jakou chaosmagii to vlastně chci kritizovat, řekl bych, že tu, kterou jsem viděl v roce 2007 (a částečně i 2005 a 2006) v Čechách a na Moravě, a na které jsem se částečně i sám podílel, čímž jsem se tedy dopouštěl toho (a přispíval k tomu u jiných), co dnes vesměs kritizuji. Pokusím se zde projít jednotlivými problémy a ukázat, jak by měly být podle postmoderní filozofie (dále jen PF) řešeny. Pro větší přehlednost se pokusím dokreslovat problematiku jednoho problému jeho uvedením do souvislostí s jinými.
Poznámka: Následující text není plnohodnotnou esejí, ale spíše krátkým intuitivním zamyšlením nebo textovým fragmentem na dané téma.
Editor
KLASIFIKÁCIA
Tradičná astrológia rozpoznáva sedem planetárnych síl. Odpoveď na otázku „Čo sú tieto planetárne sily?“ sa v každej epoche mení v závislosti od povahy epistémy skúmaného obdobia. Tak sú tieto sily v priebehu dejín definované mytologicky, religiózne, mechanisticky a psychologicky. V tejto štúdii k nim prihliadame výhradne z psychologického hľadiska, odsúvajúc bokom všetky divinačné, mytologické a duchovné prvky astrologického diskurzu.
Poznámka: Následující text není plnohodnotnou esejí, ale spíše krátkým intuitivním zamyšlením nebo textovým fragmentem na dané téma.
Editor
Trhy sú dokonalé chaosféry. Treba s nimi zaobchádzať nanajvýš opatrne – ako s magickými predmetmi. Len im venuj pozornosť a oni tvoju realitu zašróbujú do špirály alebo rozbijú na márne kúsky. V každom prípade ju vtiahnu a zatočia s ňou. I s tebou. Trh je virtuálne miesto, v ktorom je na veľmi malý virtuálny priestor sústredených príliš veľa protichodných túžieb. Každá jedna z týchto túžieb tu nachádza svoj protiklad. Z takto vznikajúcich chviľkových fluktuácií (nerovnováh) trh žije. Ani virtuálna realita neunesie takú váhu len tak. Sila týchto protichodných túžob trhá virtuálnu realitu trhu a vytvára bránu na druhú stranu. Trh je magická realita, magický predmet, talizman, ktorý môže od základov magicky zmeniť tvoj život. Všetky tie teórie o trhu, býčí a medvedí trend, dlhé a krátke pozície, patterny, možnosť straty a zárobku sú len interpretáciami pre tvoju bežnú myseľ. Interpretáciami toho, že sa tu dotýkaš sveta nagualu, ktorý z teba behom chvíle môže urobiť milionára alebo žobráka. Celkom magicky. Finančná stránka a prechod peňazí z jednej strany na druhú je čisto sekundárnou záležitosťou. Trh vnímaný druhou pozornosťou je tunel inam, za hranice konsenzuálnej reality, pomocou ktorého je možné tvoju realitu hackovať, upravovať a prepisovať. (Pomocou tohto tunelu možno zaujať rozpoloženie v mimo-priestore, z ktorého je takéto programovanie možné. Takýchto spôsobov je samozrejme viac – mágia. Trhy sú jednou z ciest ako prejsť, čo sa týka reality, z módu read-only do rewrite freely.)
Ačkoli byl tento článek původně zamýšlen pouze jako překlad pár odstavců z Praktické sigilárií magie, byl jsem požádán, abych jej doplnil o několik vlastních postřehů, připomínek. Avšak zvrhlo se to, a já se rozhodl utrácet svůj drahocenný čas mírně rozsáhlejší prací, než jsem původně předpokládal. Takže si jí važte:
Úvod
Sigilární magii (dále SM) „vynalezl“ Austin Osman Spare. Možná by se dalo říct, že tím zavedl [1] epochu tzv. „pragmatické magie“ – tedy magie „snadno a rychle, bez zbytečných keců“. Jeho zjednodušení, která odstranila rozsáhlou cestu za výsledkem plnou nástrah vedoucích k neúspěchu, tak známých z ceremoniální magie (od špatně spočteného data operace po špatnou barvu operatérových ponožek), a která posunula celé kouzlení více k jádru věci, učinila SM jednou z nejúčinnějších disciplín na poli magie.