Ve svých začátcích jsem hledal něco jako „pravou meditaci“. V pomatení pře-oduševnělého a pře-omoudřelého chlapce jsem tak nějak nechtěl věřit, že ten prostý návod na ztišení dechu a uvolnění těla může vést k tomu, co dělal Buddha, Konfucius… Crowley, Gardner :). Pokaždé, když jsem se o ní pokoušel, mě odbylo přesvědčení, že to vlastně není možné. Že to náleží jen zasvěcencům 50° školy čarodějů a větrem ošlehaným mnichům na vrcholcích Himaláje.
Naštěstí jsem u toho nezůstal. Nacházel jsem si čas na to zkoušet popisované techniky v naprostém klidu a připravení na věc. Tak nějak to fungovalo. Probouzel jsem se celkem odpočatý, myšlenkově vyladěný. Skvělou zkušeností pro mě byly i prosté jogínské Sarva hita asány. Koncentrace na pohyb, na dech, na pocit totální opuštěnosti v prostoru. Všecko ale bylo pro všechny meditace stejné — uvolnění mysli i těla; schopnost pohlížet na myšlenku jako na předmět, ne jako na součást sebe sama; pocit lehkosti; klidné a rozumné chování k ostatním… Zkráceně — uvědomění si okamžiku. Ne pocit extáze, ani bolesti a zatracení, ale pocit, v jakém by člověk chtěl setrvat navždy. Zlatá střední cesta.
Dnes již ale usedám do asány jen výjimečně. Po tom, co jsem byl schopen popsat pocity, které provází meditaci, jsem dospěl k názoru, že meditace může být absolutně všecko, na co se člověk plně soustředí. Od poslechu ptáků v zahradě po napouštění nafty do automobilu. I když jsou takové akce, které se k meditaci hodí více či méně.
Pro mě je ideální meditační akcí čaj, když přijdu po dlouhém dni domů, výtvarnictví ve škole, pozorování krajiny při jízdě autem; i cigareta. Soustředím se, a jsem tam kde jsem chtěl být — v meditaci. I taková meditace se vyrovná těm popisovaným v knihách.
To, že se jednou ocitnete v meditaci, neznamená, že v ní už zůstanete navždy. Stává se mi často, že se nějakou vhodnou meditační akcí naladím na „správnou“ frekvenci, ale pokud se nesnažím v ní vědomě zůstat…
Někdy to zkuste! I při něčem úplně všedním. Třeba pozorujte jednotlivé lidi když sedíte ve vlaku do práce. Prohlížejte si je, přemýšlejte o nich. VNÍMEJTE každý záhyb jejich oblečení, představujte si, o čem asi přemýšlejí. Maximálně se na to ale soustřeďte!
A když nemáte možnost používat výše zmíněné pomůcky, stále platí: „fake it till you make it“. Trocha snahy pohybovat se uvolněně, dýchat zhluboka, nejednat agresivně vás jistě dovede ke kýženému výsledku. Chovejte se jako v meditaci, budete meditovat.
Možná, že se někdo nanejvýš oprávněně zeptá, proč meditovat, když existují i jiné, řekněme „hrubší“ a možná i slastnější metody dosahování štěstí (sex, drogy a techno). Na druhou stranu je ale fakt, že tyto techniky jsou jednorázové, a jen skutečně šťastný člověk (rozuměj rocková hvězda) si je může dovolit stále. Normální člověk je ale odkázán na čekání na další prožitek. Život se tak stává čekáním na žrádlo a žrádlem samotným. Jen při žrádle je člověk člověkem, protože dosahuje extáze. Ale když čeká, utrácí svůj čas, protože se stává robotem lopotícím se za další slastí. Meditace nás naučí žít i v těchto přestávkách mezi prožitky. Učí nás vymítat naše robotické programy a užívat si i tak prostou věc jako je chůze hnusnou ulicí plnou odpadků a aut.
Meditujte, abyste užívali okamžiku. I život je okamžik. Meditujte stále.
10 reakcí na „„Pravá“ meditace (zn.: pro chudé)“
„Chovejte se jako v meditaci, budete meditovat.“
Tahle věta myslím není úplně správná. Je rozdíl *být v meditaci* (meditace jako duševní stav) a *meditovat* (provádět činnost s názvem meditace). Osobně nepovažuji meditaci za činnost v pravém slova smyslu a kloním se tak raději k variantě první (tedy nejen já, ale i všelijací chytří pánové přede mnou, kteří tento rozdíl prezentovali, tuším např. J. Kornfield).
Tleskam. Z meho pohledu zatim suverenne nejlepsi clanek na tomto serveru!
Brozkeff: Troufam si odhadnout, ze nedorozumeni mezi tebou a autorem je v tom, ze ty si neuvedomujes (no offense), ze meditaci nejde ve skutecnosti moc predstirat. Jiste, lze kopirovat uplne ty vnejskove znaky, ale i ty tezko. Uz i samo usazeni se do asany a predstirani toho, ze medituju, treba hlubokym pomalym dychanim, vytvari fyziologicke predpoklady k tomu, ze do te meditace (stavu mysli – a predeslal bych, nez dojde k nedorozumeni, ze jsem zastance nazoru, ze ten stav neni pouze jeden, ze se tim nazvem bezne oznacuje cela rodina stavu) spadnu. Clovek musi byt bud uplne tupy nebo naopak velmi zkuseny, aby po rekneme trech hodinach predstirani meditace nemeditoval :-)
SNOP:
„meditaci nejde ve skutecnosti moc predstirat“ – Teď mi zase vkládáš do úst něco co jsem neřekl :-)
S Tvým názorem souhlasím, tím „rozdílem“ jsem totiž nemyslel to, že by se to v reálu nějak lišilo, ale čistě z lingvistického hlediska, což chápu že se z toho mého příspěvku nedalo tak úplně rozklíčovat.
V tom případě prosím považuj mou připomínku za bezpředmětnou, a já se omlouvám.
Páni, opravdu podnětný článek. Když jsem si ho četl, zjistil jsem že tyhle věci už dlouho dělám, ale spíš nevědomě a trochu jinak. To moje se blíží spíš „dennímu snění“ než meditaci. Když třeba jedu metrem, pozoruju lidi a snažím se zachytit kým jsou, odkud přichází a kam jdou. Snažím se zachytit jejich příběhy.
Taky když jdu přírodou, městem, při monotóní práci, skoro pořád…
Ale nevím jestli bych to přirovnal k meditaci. To co se děje ve mně není klid a soustředění, ale spíš se ve mně točí víry pocitů, myšlenek a obrazů, které se snažím nějak zachytit.
Nevím jestli je to to samé, co popisuješ ty, ale určitě mi to pomáhá „užívat si i tak prostou věc jako je chůze hnusnou ulicí plnou odpadků a aut.“
Geniální vědec čte odborný časopis a sleduje autory jednotlivých statí a nových objevů… ověřuje si, zda-li jeho nápady, které měl před pár lety, už napadly i někoho dalšího, kdo měl i tu náladu se s tím svěřit světu :-)
Brozkeff: A to ma byt co, smim-li se ptati? Nerad bych te dezinterpretoval…
Napadá mě, kam se v tom stavu hluboké relaxace, poděla touha něco udělat s těmi odpadky. Myslím, že někdy je lepší nechat si v sobě kus té agresivity…
Já nevim proč, ale nemohu se zbavit pocitu, že se zde záměrně motají dva pojmy dohromady a to meditace a relaxace; v jakémsi zázračném prozření. To je myslím velká škoda. Zvláště pak ony „hrubší“ styly, jsou jasně o dosti silném vydání energie na úkor (spíše za účelem) uspokojení – relaxace. Meditace není přece jen a pouze relaxace a jde spíše o cvičení podobné praxi slazení se na egregor, či praxi okultního media, kdy se nalazuje na daný egregor. Zde spíše tedy v pohledu za dosažením kontaktu nebo pocitu určitého vnímání „nadprostoru“, či jak to kdo jmenuje po svém. A to u konvičky čaje nebo čepování benzínu, kdy mohu mít z výparů a pocitu upokojení taky extázní euforii, je dosti nemožné. Samozřejmě zde nechci zahanbovat „mistry“, kteří do meditace nebo transu chodí lousknutím prstů :o). Takže ralaxace – kdykoliv, kdekoliv, nad čímkoliv, u čeho koliv. Meditace – cestou za dosažením „transu“ nebo dalšího úkonu s „posunutým vnímáním“. Nezapomínejme také, že člověk, který se dostává z hluboké meditace bývá často zmaten, špatně se soustředí na fyzično (existují přece i cviky PO meditaci, kdy se ukotvujeme lépe zase zpět), špatně fungují motorické funkce a osoba má obecně problém se chytit hned i tím „kdo je“. Tohle nejsou projevy žádné relaxace (pokud se neopijete relaxačně do bezvědomí, pravda :). Je to spíše podobné návratu z delší a hluboké hypnosy. Tedy – já bych to nepletl dokupy a ani do kupy.
Jedna stará paní přišla za Buddhou a ptala se ho „Jak mám meditovat?“ Buddha ji odpověděl: „až budeš vytahovat vodu ze studně, soustředně se jen na to“.