Kia, jeho mýtus, kosmologie a symbolika dle Austina Osmana Sparea a jeho následovníků

Autor: | , 18. 04. 2010 | 2 komentáře

„Čím méně je o o Kia řečeno, tím méně je nejasné.“
— Austin Osman Spare, Kniha rozkoše

Kenneth Grant ve svých Kultech stínu charakterizuje Spareův pojem Kia jako odtělesněné atmosférické Já, symbolizované okem, a komplement Zosův. Zos je naopak zobrazen jako ruka, poněvadž má zosobňovat tělo. Sám Spare občas používal pseudonym Zos vel Thanatos a svou nauku o sjednocení těchto dvou protikladných forem označil jako Kult Zos-Kia.

Část Spareovy praxe, zejména sigila a pozice smrti, představuje v současné době stěžejní prvek postmoderní magie. Spareova kosmologie sama o sobě však nabízí mnohem více, než snadné návody k použití – prostřednictví obtížněji uchopitelné kosmologie a téměř až gnostických vizí. Není od věci zmínit, že tento obsah nebyl schopen pochopit ani Aleister Crowley, který Sparea jednou označil za „černého bratra“ = ztracenou duši.

Přihlédneme-li k interpretaci Spareovy magické praxe Kennethem Grantem, jež je nezbytným doplňkem z důvodu nedostatku jiných zdrojů, Crowley byl z nepochopitelného důvodu  popuzen zejména stěžejní technikou, sebeláskou, která má dle Sparea kultivovat a povznášet mágovu duši. Podle názoru doktora S. Flowerse Kenneth Grant tuto praxi chápe jako LHP (left-hand-path, cesta levé ruky), neboť se jedná o použití sexuální energie za účelem ovládnutí neviditelných světů a jejich obyvatel.

Aby si čtenář učinil vlastní názor, nakolik Crowley a Grant vkládali do Spareovské filosofie své vlastní obsahy, vybírám stručně a ve formě poznámek několik Spareových vlastních charakteristik Kia a idejí sebelásky.

Základní symbolika a charakteristika Kia

Symbol: oko

Polarita: ženská/neutrální (ani-ani), (používá se sice rod střední „to Kia“, ale oko je spojováno se ženskou podstatou)

Aktivita: pasivní

Vtělení: nemá, KIA je netělesné/hmota=kondenzované KIA

Opozitum a komplement: Zos (tělo)

Spareova „koncentrovaná“ kosmologie a gnóze:

  • Kia je absolutní svoboda
  • Kia je prvotní síla  (ain sof, tao)
  • Kia tvoří univezální já  (self)
  • Kia je i není, je „ani-ani“ (neither-neither)
  • Kia kondenzovalo samo sebe a stalo se hmotou  (vtělením), poněvadž bylo znuděno monotónní existencí
  • živoucí stvoření tvoří senzorické orgány Kia, které skrze ně vnímá
  • fyzické univerzum bylo stvořeno touhou Kia po sebelásce
  • vůlí Kia je sebeláska
  • nejvyšším účelem existence vědomé lidské bytosti je generovat radostné zkušenosti (krédo: „Milujeme Kia prostřednictvím sebelásky!“)
  • dle Spareova pochopení koncepce psychoanalýzy je sídlem sebelásky Kia nevědomí, běžné vědomí je naopak naučeno sebelásku ignorovat (potlačovat) prostřednictvím strukturování (koncepcí)
  • v širším pojetí je Kia totožno s nevědomím
  • materiální svět je v širším pojetí totožný s vědomím
  • Spare odhaluje propojení mezi jedincem a Kia, které v této souvislosti reprezentuje realitu
  • ke hlubším rovinám práce s Kia vedou elementární automatismy, neboli atavismy
  • psychické atavismy jsou sebe-uvědoměním si Kia
  • s každým lidským uvědoměním si atavismu získává Kia širší poznání materiálního světa (vědomí)

Doplňující charakteristika Kia dle Petera J. Carrolla:

  • dualita Kia-Bafomet (Bafomet je v tomto případě modifikovaným Zosem)
  • Kia je součástí ega, druhá součást je sebeobraz (obraz lidského já)
  • vědomí tvoří rozhraní mezi Kia a myslí

Literatura:

  1. Peter J. Carroll: Liber Null a Psychonaut
  2. Stephen E. Flowers, Ph.D.: Lords of The Left Hand-Path
  3. Kenneth Grant: Images and Oracles of Austin Osman Spare
  4. Kenneth Grant: Cults of the Shadow
  5. Austin Osman Spare: Book of Pleasure (Self-Love)

Komentáře ke článku “Kia, jeho mýtus, kosmologie a symbolika dle Austina Osmana Sparea a jeho následovníků”

Pokud chcete přidat komentář, musíte se přihlásit