Rubriky
Pohanství a šamanismus Revue Symposion

Náhled na pohanství v ČR

Pohanství, nebo chcete-li novopohanství, má sice v Čechách a na Moravě už jisté jméno a tradice sahá až na počátek 90. let 20. století, ale příliš se o něm neví. Obzvláště ve spirituálně natolik roztříštěných Čechách. Najdete zde tzv. ateisty, kteří nepřiznají svoji vlastní spiritualitu, protože “co by tomu řekli lidi”. Najdete zde fanatické a nebezpečné katolíky typu pana V. Kodeta, který vymítá démony moderní hudby a homeopatie. Pak tu najdete hordu Asátrů, z nichž nemalá část se kdysi profilovala jako příslušníci ultrapravicového proudu. Pak různé uberpozitiv andělíčkáře a reikisty, kteří si pohanství přihodí jako volitelný doplněk svého duchovního eintopfu. Samozřejmě nacházíme i pár wiccanů, kteří vám ale nic neřeknou, protože je to otázka x-tého na entou stupně zasvěcení. Ano a pak tu jsou druidové. Někteří z nich dokonce převibrovávají Zemi, aby ji připravili na rok 2012. Taky máme temné pohany – dost často opět inklinují k severské mytologii. A magikové? Ano, je tu Horev, který měl problémy s Univerzalií, která mu přespekulovala doménu. A neměli bychom zapomínat na Grimoar.cz, na trůn akademického magična o kterém jsem četl jeden hodně suchý vtip. A určitě jsem na spoustu jiných skupin a směrů zapomněl. Jak se v tom má člověk vyznat? A jak může tušit co je to pohanství?

Zkusíme to trochu zjednodušit. Třeba úvodní definicí:

Pohanství je zastřešující pojem pro všechny náboženské a kvazináboženské směry, odkazující se na či vycházející z původních polyteistických náboženství zpravidla předkřesťanských na území Evropy a blízkého okolí s silnou vazbu na přirozenost a spontánnost. Důležitým faktorem je silná vazba na přírodu a pokud možné na partnerský, vyrovnaný vztah s božstvy a přírodními duchy.

Tak a je to. Uznávám, že formulace “území Evropy a blízkého okolí” je hodně nejasná. Pro mě pocitově prostě například Šintoismus moc pohanský není, mám to spojené Euro-Americkým kontinentem, ale je třeba dodat, že například Linda Dragonari nebo Jožka Petr tam zařazují i tyto směry. No a je jasné, že s touto definicí rozhodně nemusí a asi nebude spousta pohanů souhlasit.

Co s tím tedy dál? Je třeba si uvědomit, že situace je ještě mnohem složitější:

  1. Existují směry, které akceptují pouze etnické pohanství, tedy jsem-li Čech, mohu efektivně vyznávat jen slovanské pohanství a cokoliv jiného je mi cizí. Tento pocit mám například z Rodné víry.
  2. Pak existují pohané, kteří svou víru čerpají hlavně a primárně z historicky doložených zdrojů. Opět bych zmínil Rodnou víru a pak české Ásatrú.
  3. Pak tu jsou zástupci různých novodobých tradic. Ať je to Wicca, druidové ADF, OBOD nebo Dianická tradice. Jsou to tradice vzniklé v polovině 20. století, které se svezli na vlně New Age a hippies a ať si to chtějí přiznat nebo ne, získaly svou slávu ve stejné vlně jako moderní satanismus nebo magie chaosu. Starými tradicemi jsou jen inspirovány a vytvářejí si vlastní přístup ke spiritualitě. Což je koneckonců tak příznačné pro všechny postmoderní trendy.
  4. Eklektičtí nejen lidoví čarodějové a čarodějnice. Lidé kteří k pohanskému přistupují tak nějak po svém  bez nutnosti znalostí jakékoliv tradice. Často v jejich přístupu hraje roli i původní lokální mýtus. Tedy česky – co nás babička naučila. Často kombinují všechny 3 předchozí přístupy. Ale také sem můžeme zařadit ty, kteří jsou zastánci určité tradice, ale nedogmaticky ji obohacují dle hesla “Nikdo to neudělá tak dobře jako já”. Sem bych klidně zařadil i experimentální pohanské skupiny a jednotlivce. Tato skupiny je hodně široká a s předchozím bodem tvoří současný pohanský mainstream v České republice.

Rozvoj pohanství napomáhají také různé organizace. Jako největší a nejaktivnější je třeba jmenovat českou pobočku Mezinárodní Pohanské Federace (dále PFIcz). PFIcz není zastřešující organizace, pouze vytváří ideální prostor a nabídku pro pohany. Není tu ZA pohany, ale PRO pohany. A je už na pohanech samotných zda nabídky PFIcz využijí. Jako další bych jmenoval zastřešující organizaci Dávný obyčej, který se eticky vymezuje vůči jim nevyhovujícím třem principům PFI.

Dnešní pohanství je terminologicky vzato spíše novopohanstvím, protože nemá historickou kontinuitu s původním etnickým pohanstvím. Ale málokdo se nazývá novopohanem. Posun obsahu tedy napomáhá zažitému termínu pohan, který ale obsahově odpovídá spíše anglickému heathen než pagan, které má historickou kontextovou vazbu na antikřesťanské pojetí pohanství. Pohan byl dříve každý nekřesťan a nyní zlí jazykové vyčítají pohanství tuto terminologickou inkonsistenci. Nicméně obsahy slov se nám za léta posouvají a to se stalo i v tomto případě a tyto akademické argumenty jsou pochopitelně liché.

Pohané jsou tedy mohou být lidé, jejichž společným duchovním jmenovatelem je polyteismus a dokáží se najít v mnou výše jmenovaných 4 bodech. Nezapomeňte, že název pohanství je přeci jen bezobsažná nálepka pro lidi podobně smýšlející. Není to žádné konkrétní náboženství a ani tradice.


Pokud je chcete poznat, diskutovat s nimi nebo se k nim přidat, pak  můžete zkusit navštívit jednu z akcí PFIcz. Nejbližší je třeba pravidelný pubmoot PFIcz. Pokud ovšem chcete zabít příslovečných 7 much jednou ranou, nemohu než doporučit návštěvu pohanské linie PaganCon. Tato linie je součástí Festivalu Fantazie a organizují ji společně Mezinárodní Pohanská FederaceDávný obyčej.

Na této 4-denní akci si můžete vyslechnout spoustu přednášek, workshopů, můžete být svědky pohanských rituálů i shlédnout tematické filmy. Kompletní program najdete na stránkách Amberu. Ale co je důležitější, že se tam setkáte s lidmi, kteří pohanství praktikují a můžete pohanství pohlédnout přímo do tváře. Takže pokud máte čas a chuť, tak čtyři dny mezi pohany by vás mohly zaujmout. Stačí se podívat na http://pagancon.cz.

60 reakcí na „Náhled na pohanství v ČR“

Ohrazuji se. Dávný obyčej vyžaduje víru v objektivně chápanou existenci bohů. Protože jsem takovou víru opustil, svého členství v Dávném obyčeji jsem se zcela v souladu se stanovami zřekl a členem tedy již nejsem. Zmínka o mne v tomto článku tak poškozuje jak Dávný obyčej tak mě a žádám o její stažení a omluvu Dávnému obyčeji.

Navíc si dovoluji připomenout, že v podtitulku svého blogu se „definuji“ takto: „Jaroslav A. Polák – mírumilovný satanista, militantní ateista a ultraortodoxní discordián“ To tam snad mám přidat ještě nepřehlédnutelnou ceduli pro blbé s nápisem „POZOR: NADSÁZKA!“? Prčertapána, kde to jsme?

A ještě si dovoluji poznamenat, že tak do očí bijící agitka PFI ve spojením s Divinorem, které by mělo být na PFI nezávislé, se mi ani trochu nezamlouvá a vážně uvažuji o přerušení jakýchkoli kontaktů s projektem Divinorum.

Vzhledem k tomu, že nemám přístup do členských registrů Dávného obyčeje jsem opravdu nemohl tušit, že členem již nejsi. V tvém případě bych se nedivil, kdyby výše zmíněné byla pravda. Za dezinformaci se omlouvám a článek jsem upravil. V případě, že to Dávný obyčej poškozuje, jistě je natolik svéprávný, že se dokáže ozvat sám.
V posledním příspěvku bohužel nevíš o čem mluvíš. Divinorum je na PFI nezávislé, bylo, je a bude. Takže bych ocenil, kdyby jsi své nepotvrzené teorie a paranoidní představy „PFI se snaží ovládnout svět“ nechal pro sebe. Pokud trpíš alergií na PFI, pak se ohledně spolupráce s Divinorem rozhoduj jak uznáš za vhodné. Divinorum spolupracuje s velkým množství osob a patrně k některým z nich nemusíš cítit své sympatie.

Kojote, to je v pořádku, my jsme na to už zvyklí :-) Hodná PFI je nejaktivnější a je tu pro pohany, kdežto zlý Dávný Obyčej je tu pro vymezení se vůči jejím třem skvělým principům. Jasné jak facka.

Darkene, chceš to snad popřít? Ty sám i Linda jste několikrát věřejně i mě osobně tvrdili, že máte s těmi principy problém. A to, že PFI je ze všech pohanských organizací nejaktivnější taky asi těžko popřeš. To, že je DO zlý, je zase tvé podsouvání něčeho co nikdo netvrdí. To je fakt jak u blbejch.

Cody, neporušil jsi svým textem náhodou 2. pravidlo PFI – „Čiň co chceš, pokud nikomu neškodíš“ ?

Cody: Divinorum de iure možná nezávislé je, ale tenhle článek je IMHO opravdu poněkud PFI-centrický a je spíš vyjádřením osobního postoje než kritickou a nezaujatou přehledovou studií, za kterou se místy text snaží maskovat ;)
Pokud se zde propagace tohoto druhu bude objevovat nápadně častěji než alternativní pohledy, tak zcela jednoduchou obsahovou analýzou lze dokázat zaujatost tohoto média ;)
To máš jako s tím, že obsahová analýza i laický pohled ukazuje, že „nezávislé deníky“ Právo, MFD a LN každý z nich obsahují statisticky více pro-pravicových nebo pro-levicových myšlenek a k nějaké vyváženosti to často má daleko.
Pokud je osobní zaujatost ať přímo formální (Cody-PFi) nebo jen neformální (nějaká sympatie, která ještě není institucionalizovaná), tak to bude ovlivňovat produkovaná sdělení a to tím silněji, čím méně to bude uvědomované a sebereflektované. Dosahovat „neutrality“ a vyváženosti zpravodajství nebo obecně informací jakéhokoli média lze za normálních okolností pouze pečlivou reflexí a vědomou selekcí obsahu tak, aby byly jednotlivé pohledy co nejvyváženěji zastoupeny – pokud tento proces selekce s tímto konkrétním záměrem musí být zcela vědomým aktem, jinak hrozí, že se médium stane hlásnou troubou nějakého světonázoru, a následné tvrzení, že „tady to je zcela nezávislé“, pak je mediální tyranií – znásilněním významu slov ať už záměrným nebo co je horší zcela neuvědomovaným.

Představa, že DO je zde jen proto, aby se vymezoval vůči principům PFI, je mírně řečeno komická. Pohanská federace a Dávný Obyčej reprezentují různé filosofickospirituální proudy, přičemž si oba neštastně nárokují právo na slovo pohanství.

Nechávám zde virtuální aréně volný průběh, pokud by měl někdo zájem o podrobnější vysvětlení, budu rád, když mě kontaktuje přes stránky Dávného Obyčeje.

Michal „Darken“ Koudelka, z Lokiho vůle koordinátor druhé nejaktivnější pohanské organizace

Mobe, nemyslím, Pokud myslíš, tedy toto „Pozitivní ctnosti, které znamenají individuální odpovědnost za objevování a rozvoj vlastní přirozenosti v harmonii s vnějším světem a společenstvím.“ A pokud ano, možná by to stálo za petici do centrály! Eventuálně trest smrti!

Brozkeff: Věřím, že někteří moudří pochopí smysl tohoto článku, nebo to sem Strážce napíše.

Darkene, to máš pravdu, to by komické opravdu bylo. Pevně věřím, že tomu tak není. Jen mám informace, že se DO naše 3 principy nelíbí. Což je legitimní názor. Ale jistě DO neexistuje jen proto, aby se mu nelíbily. A je plně legitimní sdělit mé zkušenosti a názory.

Ještě jedna připomínka, tentokrát k samotnému článku a ne jen reakcím: jejich bouřlivost je domnívám se přirozeným následkem té smrště ironických a sarkastických náznaků v prvním odstavci. Být členem kteréhokoli ze jmenovaných sdružení, skupin či institucí a mít nějaké ty narcistní sklony, dovedu si představit, že by se mě takový styl vyjadřování se o „mé“ skupině osobně dotknul. „Co si ten buran takhle dovoluje tady tímhle stylem zesměšňovat naši skupinu/organizaci když o tom skoro nic neví?“
Ten odstaveček spoléhá na to, že ideální čtenář bude disponovat stejnou nebo podobnou množinou implicitně přítomných postojů k odkazovaným skupinám, a na něž to celé udělá dobrý dojem, tj. jej to pobaví. Naneštěstí to ale uzavírá prostor k jakékoli diskusi, pokud se s těmito postoji neztotožňuji. Tím, že chybí věcné argumenty, proč je to či ono bagatelizováno či ponižováno, není skoro jiné cesty než zase odpovědět osobním výpadem. Nevím, jestli tento konfrontační styl má nějaký hluboký důvod a byl zvolen ze sady alternativních možností vědomě a uváženě:)

I love you

Brozkeff: Good point! Byl to úmysl. Taky proto jaký je smysl tohoto článku.

Článek vznikl, tak že jsem byl požádán, abych umožnil DO a Pfi vložit na Divinorum reklamu na Pagancon. Dohodli jsme se, že prezentace Paganconu bude spojena s krátkým článkem, který se bude zabývat pohanstvím u nás a to se stalo.

Kojote, pokud budeš mít do budoucna jakýkoliv problém s Divinorem, tak nemusíš psát na facebook, protože je to pomalejší a méně smysluplná cesta, stačí napsat na můj mail (strazce@gmail.com), který je uveden například zde: http://divinorum.cz/o-divinoru/

Darken a Cody: Pokud má Pfi a DO vzájemné problémy, tak si je řešte mimo stránky Divinora.

Strážce: Díky za objasnění. S Darkenem jsme vedli dlouhou diskusi na Jabberu s uspokojivým výsledkem. Myslím, že je jasno.

Caedmone, četl jsi co psal Strážce? BTW: Kde koho haním? Co z toho, co je zde napsáno je prokazatelnou lží?

Trocha mého osobního názoru.

Kojote, hovoříš o vztahu Divinora a PFI, ale otázka projektu Divinora a otázka, jaké články se zveřejní se liší. Divinorum je nezávislý projekt, neutrálním území pro sdílení názorů, pohledů, alternativních světů. Právě z oné neutrality je tento článek v pořádku, jako jakýkoliv jiný článek. Ale je, ale škoda, že není k dispozici článek na podobné téma z jiné strany mince.
Cody otevřel téma a Divinorum se dozajista bránit nebude reakcím na tento příspěvek, ať již ve formě komentářů nebo článku.
———————————
Agitace za PFI? Maybe. Na druhou stranu, pohanská scéna se mi je ví značně okleštěná o akce, projekty a PFI se mi, jako člověku, který se o pohanství zajímá okrajově, jeví jako organizace, která je nejvíce vidět, za kterou v ČR je delší tradice než za jakýmkoliv jiným sdružením. Ale jak říkám, věnuji se pohanství okrajově.

Spatřuji zde však vlv tržních mechanismů, které se, jak se zdá projevují v „rivalitě“ mezi DO a PFI. Přeci jen skupina „klientů“ není nijak závratně početná.
PFI-centrismus v článku je zřejmě produktem právě těchto tržních mechanismů.

Opakuji, je škoda, že neexistuje článek odjinud ke stejné problematice, snad by se pak předešlo tomuto drobnému Flame, ale rozšířilo by to obzory na pohanskou scénu v ČR, které nastínil Cody.

No, Cody, nezlob se, ale dokud nepřijde řeč na PFI, je článek veden v deklasujícím tónu – a proč ne, říkal jsem si – a pak přijde řeč na PFI a na to, jak je skvělá a úžasná. Hm.

Dále. Pokud o něčem píšeš, pak bys o tom měl něco vědět. Třeba se podívat na stránky DO:
http://www.davnyobycej.cz/pro-koho-je-davny-obycej
kde se píše:

„Dávný obyčej je panpohanská organizace a jejím členem se může stát každý pohan, který splňuje následující předpoklady:

Je polyteista

Polyteismus znamená, že uznáváme existenci více božstev. Bohové pro nás nejsou jen prostými symboly, aspekty lidské povahy či prázdnými vágními pojmy, nýbrž bytostmi obdařenými, vlastní osobností stejně jako my.“

Pak by sis měl říct: „Aha, ale Kojot tvrdí, že je ateista. Je ještě členem DO? Napíšu mu.“

Cody: „Kojote, jsi ještě členem DO?“
Kojot: „Ne, protože jsem přestal splňovat podmínky členství.“
Cody: „Aha.“

V čem je problém?

Kojot tvrdí takových věcí, že pokud bych měl ověřovat vše co kvákne, tak nedělám nic jiného. Tento článek není a nemá být akademickým rozborem, ale můj pohled na pohanství. Kojot je v tom absolutně bezvýznamný. Navíc je Kojot už smazán, tak nevím, protč to pořád řeší?

Btw:
„Dávný obyčej je panpohanská organizace a jejím členem se může stát každý pohan, který splňuje následující předpoklady…“
Nutnost splnění výběrových předpokladů neguje prvná část věty, že DO je panpohanská (=všepohanská) organizace, nebo jak tomu tedy mám rozumět?
Jinak by se říkalo, že kdo je pohan a kdo není určuje DO, což by byl poněkud totalitářský přístup. Anyway, říkala jsem Codymu, že článek působí dojmem, že solitérní pohané v ČR snad ani neexistují…

Článek je fajn :) zejména pokud je cílen na magickou komunitu kolem Divinora.

Co se diskuze týče, nemohu si pomoci, ale napadá mě jedno lidové rčení „potrefená husa…“

Catalessi: Díky za připomínku, no tak to se asi nepodařilo, ten pocit by neměl být. Měli to být lidé v bodu 4, ale možná jsme to nenapsal šikovně.

Euriku, díky:-)

Noira, no měl být, alespoň ten začátek měl začít takovou humornou formou.

Catelessi: To jsi trošku přestřelila, troufám si říct. Ano, jsme natolik zlí a arogantní, že v rámci naší organizace určujeme kdo je a kdo není pohan. Vzhledem k tomu, že tuto svou pravdu nešíříme ani ohněm ani mečem a nebráníme nikomu v tom, aby vycházel z vlastní definice, tak na tom nevidím nic totalitářského.

Mě ten článek nic nového nepřinesl, ale jinak mi (tedy až na euro-americký kontinent :) ) přijde v pohodě. Zvlášť, jak podotkl Eurik, pokud je cílený na magickou komunitu, co čte Divinorum.

Je sice zaujatý a osobní, ale kde je problém? Autor článku přece může psát o čem chce a jak chce a je na Divinoru, jestli mu článek bude publikovat. Médium nemůže být 100% nestranné, a pokud se ke svým postojům přihlásí veřejně, je to skvělé. Pokud se Divinorum rozhodlo podpořit PaganCon i setkání PFI, pak mu tleskám.

Já bych jen podotkl, že Divinorum nepodporuje jen setkávání PFI, Pagancon a akce z vlastní režie. Byl zaveden kalendář akcí (na pravo pod rubrikami), kde se průběžně objevují zajímavé akce či projekty, které se pořádají a zdají se jako kvalitní či podnětné, třeba jako festival Mystica z režie DO. aktivitě a iniciativě se meze nekladou :)

Tpm: My nejsme 100% nestranní, protože bychom museli použít cenzuru, ale dáváme prostor všem zúčastněným k tomu, aby se vyjádřili formou článku.

Zatím toho využilo jenom Pfi pro propagaci Paganconu a to samozřejmě není náš problém.

Propagace PaganConu je celkem v pořádku. Ale zaútočit na partnera – a DO partner je, pokud se na organizaci podílí – je sprosté. A vyvyšovat vlastní organizaci snižováním ostatních rovněž. Je to ubohé.

Darken: A to říkám kde? :-)
Jako člověku, který pracuje jako programátor, ti musí být jasné, že je-li skupina A vyňata ze skupiny B, pak skupina B neobsahuje všechno. Je to čistě formální logika. Pokud tam musí být nějaké cizí slovo, tak navrhuji třeba multipohanská organizace.
Jinak bych Vás podle toho neposuzovala jako „zlé, brutální a metal“, spíše bych si pomyslela něco o duševních schopnostech – pokud to tedy není chybka (Pobodys nerfect).

Catalessi: Tak dobře, vezmeme to ještě jednodušeji. Ano, my říkáme co je a co není pohanství. Do této naší definice pohanství se vejde obrovské množství různých duchovních směrů. My máme ambice být schopni zastřešovat všechny z nich bez toho, aby byl jeden preferován před druhým. Jsme tedy panpohanští.

Pak existují směry, které za pohanství nepovažujeme a které tudíž ani zastřešovat nechceme.

To, že ne každý sdílí naši definici pohanství víme, uznáváme a respektujeme.

Nikoho nebijeme proto, že by si říkal pohan a troufl si nesouhlasit s naší definicí. Nikomu to nezakazujeme, nikde nerozdáváme letáky „Be true pagan or die“.

To ale neznamená, že budeme upravovat naše vymezující principy, které vycházejí z našeho hlubšího chápání toho, co je a co není pohanská spiritualita.

Čistě programátorsky: Skupina A není a nebude součástí skupiny B, protože to je skupina A nemá ve skupině B co dělat.

Díky za vysvětlení. Principy v rámci Vaší organizace jsou určitě v pohodě, každý si přece můžeme určit míru zodpovědnosti a důležitosti v sociálních skupinách, ve kterých se pohybujeme.
Jenom nerozumím tomu, že DO nepovažuje za pohany ty, kteří se neřídí zásadami DO, ani když se za pohany považují oni sami. Přijde mi, že toto již lidé vcelku chytře vymysleli dřív, proto se začalo říkat „takoví“ a „makoví“ pohané. Ale to je pochopitelně opět imho a celé btw. Každý nechť si udělá úsudek sám.

Kojote, Kojote. Že ty čteš příliš často pana Maška a Osud.cz? K žádnému útoku zde nedošlo, možná jen ve tvé hlavě. Myslím, že jako ateistovi ti může být putna co se na neatesistickém serveru píše, ne? Já jiné organizace nesnižuji. Není to totiž třeba. Myslím, že by mě i ostatní potěšilo, kdyby jsi začal hledat spiknutí zase někde jinde. Třeba tam, kde je.

Catalessi: A proč bychom měli? Můj názor je, že chceme -li se někam dostat, tak se nemůžeme až do soumraku bohů hádat o tom, co je pohan a co není.

My jsme si termín stanovili tak dobře, jak sme jen dokázali.

To, že křesťané považují každou nekřesťanskou víru za pohanství, neznamená, že to tak budeme brát i my.

To, že se za pohana označuje každá druhá homeoreikynewagepíča neznamená, že budeme přijímat její definici.

Prostě pro Dávný Obyčej je pohanství to a to. Pro PFI je pohanství něco trošku jiného, pro Matera Opijum zase něco jiného. Proto těch organizací máme víc (Kromě toho, že by se polovina lidí v různých organizacích nejraději požrala)

Darkene, na tom mě zaujala jedna věc, považuješ pohanství, tak jak ho provozují členové PFI za „jiné“ pohanství než to vaše nebo to nepovažuješ za pohanství?

Znova a znova hádání se o slovíčka :-)

Chceš mi snad říct, že všichni členové PFI provozují stejné pohanství?

Já se vážně nechci hádat. Zajímá mě to. To aktivní jádro rozhodně provozuje vnitřně velmi podobné.

A ztotožňuje se to aktivní jádro s teologickými a etickými principy pohanství tak jak je definuje Dávný Obyčej?

To nevím, spíše se, předpokládám, někteří neztotožňují s Dávným obyčejem více komplexněji. Alespoň to mi někteří naznačovali.

To je všeobecně známé, však sem psal, že by se někteří členové různých organizací nejradějí vzájemně sežrali :-).

Ti je třeba něco, co bych já rozhodně v podobném článku nevynechala – lidi bez příslušnosti ke skupinám a organizovaným tradicím, přívržence lidového čarodějnictví, mnoho šamanistů až byste se divili, kolik jich je.

Cody, nechtěl jsem ti kazit 42 komentářům, ale teď už můžu. tedy: Nehledeám spiknutí. Jeden člověk se nemůže spiknout. Mám na mysli vůli vyvýšit vlastní organizaci ponížením druhých. Ne, žádné spiknutí se opravdu nekoná a to jsem ani neměl na mysli. Měl jsem na mysli prachobyčejnou nekorektnost či snad zlou vůli, byť asi neuvědomovanou.

Noiro, správně, ve finální verzi to upravím.
Kojote, článek byl nekorektní úmyslně. Tedy pokud myslíš to co myslím já. Myslím tím úvodní odstavec.
Obviňovat mě ze zlé vůle mi přijde od exsatanisty (jsi exsatanista?) trochu přehnané.
Mír a láska s tebou:-*

Cody, nejsem ex-satanista. Proč bych měl být? Jako laveyán můžu mít klidně přidané přesvědčení ateismus, dokonce je to nejvhodnější kombinace. Ale je možné, že s tím do budoucna zamíchá húdú. ALe to odbočuji.
To, co mi vadí, a nevím, jak už to říci jasněji, že jsi nekorektní – a jak sám říkáš: záměrně – ve všech případech KROMĚ PFI. Kdybys pojal nekorektně i PFI, bylo by to z mého pohledu korektní, protože fér, a bral bych to s úsměvem. Takto to není fér. Svou nekorektností vytváříš rámec pro glorifikaci PFI a to se mi nelíbí.

No jo, tak já už to chápu. Hele tak s tím asi nic neuděláme. Tvoje antipatie k PFI jsou obecně známé a ke korektnosti mají asi tak blízko jako Brno k Tokiu. A k té tvé glorifikaci – v tomto článku není o PFI napsáno nic, co by byla lež. A jestli to vadí tohle, tak s tím fakt nic neudělám.

Darken: No, jenom, že se to překvapivě příliš neliší od toho zmíněného křesťanství.
Monoteismus si osobuje právo říkat, že jenom oni (uzavřený sociální organismus) určují, kdo je pravý bůh a všichni ostatní bohové nejsou, resp. jsou bohy falešnými.
DO (via Darken 33, 36) si osobují právo říkat, co je a co není (pan)pohanství a to co za pohanství nepovažují pohanství není, resp. je pohanství falešné.
Jiný level, podstata stejná. Nemám na tom nějaký osobní zájem, jen mne to zaráží. Btw. křestané také začínali po fyzické stránce vcelku mírumilovně.

1) DO neprosazuje jediný náboženský směr před jiným. Pouze vymezuje jaké směry považuje za pohanské a jaké tedy chce zastřešovat.

2) Nečiníme si žádný nárok na svatou pravdu kterou bychom museli někomu vnucovat.

Nejde zde o žádný dogmatismus, ale jasné vymezení terminologie. Stejně tak jako třeba lidé v konzervativní politické straně musí mít nějaké společné povědomí o tom, co je to být konzervativní.

Ano, v ránci jakéhosi uzavřeného sociálního organismu určujeme co pohahnství je a co není. Pokud tuhle definici nikomu nenutíme, tak na tom nevidím nic špatného.

Jak pozoruji tuto diskuzi, jsem trochu smutný. Codyho příspěvek otevřel zajímavé téma, které by stálo za konstruktivní debatu. Místo toho tu pozoruji anomálii kolem pohanské obce. Potřeba se obhajovat a bránit. S nadsázkou by se dalo říci: „pohani se zase žerou.“

Nerozumím podivnému chování Kojota, který v článku spatřuje „útok na ostatní za účelem vyzdvihnout PFI“. Fakticky v článku nenacházím žádný přímý útok směrem k Dávnému obyčeji.
Z kontextu autora lze pochopit upozornění na PFI, autor je členem a mám dojem, že i koordinátorem. Tedy v rámci jeho povinností je opatrovat myšlenky PFI a šířit je. Dle mého názoru a jedné další osoby není v textu explicitně vyjádřen žádný útočný étos, ale nadsázka.
Také mne mrzí, že místo odpovědi na dotaz směřovaný Darkenovi, jak spatřuje pohanskou scénu v ČR Dávný obyčej jsem se odpovědi nedočkal, za to se mi dostává informace o jakýchsi vnitřních pravidlech pro vstup do jejich organizace. Zajisté by to bylo zajímavé, kdybych chtěl být členem.
Tak či onak neřeší se konstruktivně téma pohanství v ČR, kromě toho, že si zúčastnění budují vlastní reklamu svým přístupem. Proto se pokusím diskuzi stočit jinam, k tématům, která považuji za podnětnější.

Cody: Jak silná je pohanská komunita v ČR? V čem vidíš hlavní problém pohanství u nás? Jak se PFI dívá na „tříštění sil“ pohansky smýšlejícího lidu do různých organizací? A jak PFI plánuje podpořit do budoucnosti pohanství u nás?

CVD: Odpověď na to jak vidím pohanskou komunitu není obsahově pro komentář, ale pro samostatný článek. Ten možná v řádu dnů až týdnů skutečně vyjde, nikoli však na divinoru.

Podobné články jsem psal už v minulosti a debata pod nimi byla ješté méně konstruktivní než je zde (to je co říct).

To, že Cody hájí svoje je zcela v pořádku. Pak je ale dobré takový článek uvést jako PR a dodat, že autor je bossem pfi.

Co se týče informací o vnitřních pravidlech organizace, každý si je může přečíst na našem webu. Pitval sem je zde jen kvůli Catalessi která nás obvinila z intolerance a dogmatičnosti.

Darken: věřím, že článek bude zajímavý a volba prostoru uveřejnění je čistě Tvá věc, kterou respektuji, i když pro Divinorum je to škoda. Jistě bychom na ten článek, alespoň odkázali.

Připomínka, že Cody měl uvést, že je koordinátorem PFI skutečně chybí.

Corny, pohanská komunita by byla silná, kdby byla kompaktní, je roztříštěná, mladá a často dost omezená. ale jsme na začátku a já tu vidím i velký potenciál a to je to, o co se s PFI taky snažíme. Nevěříme v jakýkoliv přínos žabomyších válek, ale také se nehodláme nechat příslověčně „srát na hlavu“ (dámy odpustí). Což nebylo myšleno na nikoho konkrétně. Je to obecný trend. I z tohoto pohledu vítáme jiné skupiny, které nabízejí realizaci v pohanství. Paradoxně nám to totiž přináší benefity, protože si lidé uvědomují, že PFI to nedělá zas až tak špatně. Tedy například ona petice nám přinesla takovou popularitu a takový nárůst členů, že nás to až překvapilo. PFI do nudoucna hodlá nadále rozšiřovat naše aktivity v nastoleném trendu. Prvním krokem bude pravní upevnění ve formě pobočky holandské nadace, ale je to na dlouhý článek.
Necítím potřebu uvádět svou funkci v PFI v článku, který jsme nepsal z pozice NC PFI. Stejně jako u každého svého SEO článku nepíšu, že jsem SEO konzultant v Ataxu.

Cody, tak ještě jednou – kdybys v článku pochválil i ostatní pohanské organizace a pak vyzvedl přednosti PFI, bylo by to v pořádku. Kdybys v nadsázce shodil všechny pohanské organizace včetně PFI, bylo by to taky v pořádku. Ty jsi však shodil všechny pohanské organizace kromě PFI a to v pořádku není. Nesouvisí to s tím, co si myslím o PFI, souvisí to s mým citem pro fair-play. A navíc jsi zneužil mě, když jsi, aniž by ses zeptal, použil moji osobu k útoku na DO ve smyslu „Hle, členem DO může být i člověk, co o sobě tvrdí, že je militantní ateista. To by se v případě PFI stát nemohlo.“ Tohle ti nepřipadá hloupé nebo zlovolné? Nicméně na základě tvých komentářů usuzuji, že zlovolný nejsi. Jsi hloupý.

Cody je škodík, hroznej a zlej. A žere děti.
Jenže je pravda, že PFI se jeví jako nejaktivnější a nejdynamičtější organizace u nás.
DO měl dobře nastartováno, ale co sleduji poslední dobou, tak na stránkách nic moc nového, v organizaci Paganconu je nejlépe zase vidět Cody, tedy PFI.
Oppidum matera působí přinejmenším podezřele a dalších organizacích nevím, nebo nejsou vidět. Lze zmínit několik zajímavých iniciativ jednotlivců jako magické zrcadlo či pohanské fórum, ale ty nesoutěží o pohanskou klientelu. Možná je nefér vyzdvihovat PFI a druhé nezmínit, ale když Ti druzí jsou spíš imaginární, neviditelní či spící.

Můžu se zeptat které pohanské organizace jsem shodil a čím?
Kojote, tvé přenášení diskuse do osobních útoků jen hezky ukazuje, co jsi zač a proč tu diskutuješ. Jsme rád, že už nejsi členem DO. Byla by to pro ně i pro celou pohanskou komunitu ostuda.

Jako statutární zástupce Dávného Obyčeje můžu říct, že kojot pro nás udělal velké množství práce a jsme mu za ní vděční.

Jeho působení v DO za ostudu rozhodně nepovažujeme, tak nám laskavě nic podobného nepodsouvej.

Cílem Divinora je nabídnout neutrální půdu a kvalitní články praktického i teoretického charakteru. Články mohou vycházet z pohledu autora. Tento článek byl shledán jako publikovatelný, nikoho neuráží ani neshazuje. Obsahuje leda implicitně skrytou reklamu na Pagancon, který je pořádán v rámci Festivalu Fantasie organizacemi PFI a Dávného obyčeje. Připomínka Kojota k jeho údajnému členství v DO byla opravena a poskytnuta omluva okamžitě po upozornění.

Opakuji, že Divinorum je neutrální půdou. Ctíme svobodu projevu, ale právě z tohoto důvodu je třeba udržovat jisté hranice a slušnost ve vzájemné dialogu. To se zde však neobjevuje. Nebylo dosaženo konstruktivní diskuze, i když snaha o její otevření byla několikrát nabídnuta. Osobní útoky do diskuze nepatří. Ty nechť jsou ponechány soukromé komunikaci.
Z těchto důvodů se diskuze uzavírá.

Cornelius za Divinorum

Komentáře nejsou povoleny.