Kia, jeho mýtus, kosmologie a symbolika dle Austina Osmana Sparea a jeho následovníků
Autor: | Catalessi, 18. 04. 2010 | Komentáře: (2)
„Čím méně je o o Kia řečeno, tím méně je nejasné.“
— Austin Osman Spare, Kniha rozkoše
Kenneth Grant ve svých Kultech stínu charakterizuje Spareův pojem Kia jako odtělesněné atmosférické Já, symbolizované okem, a komplement Zosův. Zos je naopak zobrazen jako ruka, poněvadž má zosobňovat tělo. Sám Spare občas používal pseudonym Zos vel Thanatos a svou nauku o sjednocení těchto dvou protikladných forem označil jako Kult Zos-Kia.
Část Spareovy praxe, zejména sigila a pozice smrti, představuje v současné době stěžejní prvek postmoderní magie. Spareova kosmologie sama o sobě však nabízí mnohem více, než snadné návody k použití – prostřednictví obtížněji uchopitelné kosmologie a téměř až gnostických vizí. Není od věci zmínit, že tento obsah nebyl schopen pochopit ani Aleister Crowley, který Sparea jednou označil za „černého bratra“ = ztracenou duši.
Přihlédneme-li k interpretaci Spareovy magické praxe Kennethem Grantem, jež je nezbytným doplňkem z důvodu nedostatku jiných zdrojů, Crowley byl z nepochopitelného důvodu popuzen zejména stěžejní technikou, sebeláskou, která má dle Sparea kultivovat a povznášet mágovu duši. Podle názoru doktora S. Flowerse Kenneth Grant tuto praxi chápe jako LHP (left-hand-path, cesta levé ruky), neboť se jedná o použití sexuální energie za účelem ovládnutí neviditelných světů a jejich obyvatel.
Aby si čtenář učinil vlastní názor, nakolik Crowley a Grant vkládali do Spareovské filosofie své vlastní obsahy, vybírám stručně a ve formě poznámek několik Spareových vlastních charakteristik Kia a idejí sebelásky.
Základní symbolika a charakteristika Kia
Symbol: oko
Polarita: ženská/neutrální (ani-ani), (používá se sice rod střední „to Kia“, ale oko je spojováno se ženskou podstatou)
Aktivita: pasivní
Vtělení: nemá, KIA je netělesné/hmota=kondenzované KIA
Opozitum a komplement: Zos (tělo)
Spareova „koncentrovaná“ kosmologie a gnóze:
- Kia je absolutní svoboda
- Kia je prvotní síla (ain sof, tao)
- Kia tvoří univezální já (self)
- Kia je i není, je „ani-ani“ (neither-neither)
- Kia kondenzovalo samo sebe a stalo se hmotou (vtělením), poněvadž bylo znuděno monotónní existencí
- živoucí stvoření tvoří senzorické orgány Kia, které skrze ně vnímá
- fyzické univerzum bylo stvořeno touhou Kia po sebelásce
- vůlí Kia je sebeláska
- nejvyšším účelem existence vědomé lidské bytosti je generovat radostné zkušenosti (krédo: „Milujeme Kia prostřednictvím sebelásky!“)
- dle Spareova pochopení koncepce psychoanalýzy je sídlem sebelásky Kia nevědomí, běžné vědomí je naopak naučeno sebelásku ignorovat (potlačovat) prostřednictvím strukturování (koncepcí)
- v širším pojetí je Kia totožno s nevědomím
- materiální svět je v širším pojetí totožný s vědomím
- Spare odhaluje propojení mezi jedincem a Kia, které v této souvislosti reprezentuje realitu
- ke hlubším rovinám práce s Kia vedou elementární automatismy, neboli atavismy
- psychické atavismy jsou sebe-uvědoměním si Kia
- s každým lidským uvědoměním si atavismu získává Kia širší poznání materiálního světa (vědomí)
Doplňující charakteristika Kia dle Petera J. Carrolla:
- dualita Kia-Bafomet (Bafomet je v tomto případě modifikovaným Zosem)
- Kia je součástí ega, druhá součást je sebeobraz (obraz lidského já)
- vědomí tvoří rozhraní mezi Kia a myslí
Literatura:
- Peter J. Carroll: Liber Null a Psychonaut
- Stephen E. Flowers, Ph.D.: Lords of The Left Hand-Path
- Kenneth Grant: Images and Oracles of Austin Osman Spare
- Kenneth Grant: Cults of the Shadow
- Austin Osman Spare: Book of Pleasure (Self-Love)