Náhled na pohanství v ČR
Autor: | Cody, 13. 06. 2010 | Komentáře: (60)
Pohanství, nebo chcete-li novopohanství, má sice v Čechách a na Moravě už jisté jméno a tradice sahá až na počátek 90. let 20. století, ale příliš se o něm neví. Obzvláště ve spirituálně natolik roztříštěných Čechách. Najdete zde tzv. ateisty, kteří nepřiznají svoji vlastní spiritualitu, protože “co by tomu řekli lidi”. Najdete zde fanatické a nebezpečné katolíky typu pana V. Kodeta, který vymítá démony moderní hudby a homeopatie. Pak tu najdete hordu Asátrů, z nichž nemalá část se kdysi profilovala jako příslušníci ultrapravicového proudu. Pak různé uberpozitiv andělíčkáře a reikisty, kteří si pohanství přihodí jako volitelný doplněk svého duchovního eintopfu. Samozřejmě nacházíme i pár wiccanů, kteří vám ale nic neřeknou, protože je to otázka x-tého na entou stupně zasvěcení. Ano a pak tu jsou druidové. Někteří z nich dokonce převibrovávají Zemi, aby ji připravili na rok 2012. Taky máme temné pohany – dost často opět inklinují k severské mytologii. A magikové? Ano, je tu Horev, který měl problémy s Univerzalií, která mu přespekulovala doménu. A neměli bychom zapomínat na Grimoar.cz, na trůn akademického magična o kterém jsem četl jeden hodně suchý vtip. A určitě jsem na spoustu jiných skupin a směrů zapomněl. Jak se v tom má člověk vyznat? A jak může tušit co je to pohanství?
Zkusíme to trochu zjednodušit. Třeba úvodní definicí:
Pohanství je zastřešující pojem pro všechny náboženské a kvazináboženské směry, odkazující se na či vycházející z původních polyteistických náboženství zpravidla předkřesťanských na území Evropy a blízkého okolí s silnou vazbu na přirozenost a spontánnost. Důležitým faktorem je silná vazba na přírodu a pokud možné na partnerský, vyrovnaný vztah s božstvy a přírodními duchy.
Tak a je to. Uznávám, že formulace “území Evropy a blízkého okolí” je hodně nejasná. Pro mě pocitově prostě například Šintoismus moc pohanský není, mám to spojené Euro-Americkým kontinentem, ale je třeba dodat, že například Linda Dragonari nebo Jožka Petr tam zařazují i tyto směry. No a je jasné, že s touto definicí rozhodně nemusí a asi nebude spousta pohanů souhlasit.
Co s tím tedy dál? Je třeba si uvědomit, že situace je ještě mnohem složitější:
- Existují směry, které akceptují pouze etnické pohanství, tedy jsem-li Čech, mohu efektivně vyznávat jen slovanské pohanství a cokoliv jiného je mi cizí. Tento pocit mám například z Rodné víry.
- Pak existují pohané, kteří svou víru čerpají hlavně a primárně z historicky doložených zdrojů. Opět bych zmínil Rodnou víru a pak české Ásatrú.
- Pak tu jsou zástupci různých novodobých tradic. Ať je to Wicca, druidové ADF, OBOD nebo Dianická tradice. Jsou to tradice vzniklé v polovině 20. století, které se svezli na vlně New Age a hippies a ať si to chtějí přiznat nebo ne, získaly svou slávu ve stejné vlně jako moderní satanismus nebo magie chaosu. Starými tradicemi jsou jen inspirovány a vytvářejí si vlastní přístup ke spiritualitě. Což je koneckonců tak příznačné pro všechny postmoderní trendy.
- Eklektičtí nejen lidoví čarodějové a čarodějnice. Lidé kteří k pohanskému přistupují tak nějak po svém bez nutnosti znalostí jakékoliv tradice. Často v jejich přístupu hraje roli i původní lokální mýtus. Tedy česky – co nás babička naučila. Často kombinují všechny 3 předchozí přístupy. Ale také sem můžeme zařadit ty, kteří jsou zastánci určité tradice, ale nedogmaticky ji obohacují dle hesla “Nikdo to neudělá tak dobře jako já”. Sem bych klidně zařadil i experimentální pohanské skupiny a jednotlivce. Tato skupiny je hodně široká a s předchozím bodem tvoří současný pohanský mainstream v České republice.
Rozvoj pohanství napomáhají také různé organizace. Jako největší a nejaktivnější je třeba jmenovat českou pobočku Mezinárodní Pohanské Federace (dále PFIcz). PFIcz není zastřešující organizace, pouze vytváří ideální prostor a nabídku pro pohany. Není tu ZA pohany, ale PRO pohany. A je už na pohanech samotných zda nabídky PFIcz využijí. Jako další bych jmenoval zastřešující organizaci Dávný obyčej, který se eticky vymezuje vůči jim nevyhovujícím třem principům PFI.
Dnešní pohanství je terminologicky vzato spíše novopohanstvím, protože nemá historickou kontinuitu s původním etnickým pohanstvím. Ale málokdo se nazývá novopohanem. Posun obsahu tedy napomáhá zažitému termínu pohan, který ale obsahově odpovídá spíše anglickému heathen než pagan, které má historickou kontextovou vazbu na antikřesťanské pojetí pohanství. Pohan byl dříve každý nekřesťan a nyní zlí jazykové vyčítají pohanství tuto terminologickou inkonsistenci. Nicméně obsahy slov se nám za léta posouvají a to se stalo i v tomto případě a tyto akademické argumenty jsou pochopitelně liché.
Pohané jsou tedy mohou být lidé, jejichž společným duchovním jmenovatelem je polyteismus a dokáží se najít v mnou výše jmenovaných 4 bodech. Nezapomeňte, že název pohanství je přeci jen bezobsažná nálepka pro lidi podobně smýšlející. Není to žádné konkrétní náboženství a ani tradice.
Pokud je chcete poznat, diskutovat s nimi nebo se k nim přidat, pak můžete zkusit navštívit jednu z akcí PFIcz. Nejbližší je třeba pravidelný pubmoot PFIcz. Pokud ovšem chcete zabít příslovečných 7 much jednou ranou, nemohu než doporučit návštěvu pohanské linie PaganCon. Tato linie je součástí Festivalu Fantazie a organizují ji společně Mezinárodní Pohanská Federace a Dávný obyčej.
Na této 4-denní akci si můžete vyslechnout spoustu přednášek, workshopů, můžete být svědky pohanských rituálů i shlédnout tematické filmy. Kompletní program najdete na stránkách Amberu. Ale co je důležitější, že se tam setkáte s lidmi, kteří pohanství praktikují a můžete pohanství pohlédnout přímo do tváře. Takže pokud máte čas a chuť, tak čtyři dny mezi pohany by vás mohly zaujmout. Stačí se podívat na http://pagancon.cz.
1) DO neprosazuje jediný náboženský směr před jiným. Pouze vymezuje jaké směry považuje za pohanské a jaké tedy chce zastřešovat.
2) Nečiníme si žádný nárok na svatou pravdu kterou bychom museli někomu vnucovat.
Nejde zde o žádný dogmatismus, ale jasné vymezení terminologie. Stejně tak jako třeba lidé v konzervativní politické straně musí mít nějaké společné povědomí o tom, co je to být konzervativní.
Ano, v ránci jakéhosi uzavřeného sociálního organismu určujeme co pohahnství je a co není. Pokud tuhle definici nikomu nenutíme, tak na tom nevidím nic špatného.
Jak pozoruji tuto diskuzi, jsem trochu smutný. Codyho příspěvek otevřel zajímavé téma, které by stálo za konstruktivní debatu. Místo toho tu pozoruji anomálii kolem pohanské obce. Potřeba se obhajovat a bránit. S nadsázkou by se dalo říci: „pohani se zase žerou.“
Nerozumím podivnému chování Kojota, který v článku spatřuje „útok na ostatní za účelem vyzdvihnout PFI“. Fakticky v článku nenacházím žádný přímý útok směrem k Dávnému obyčeji.
Z kontextu autora lze pochopit upozornění na PFI, autor je členem a mám dojem, že i koordinátorem. Tedy v rámci jeho povinností je opatrovat myšlenky PFI a šířit je. Dle mého názoru a jedné další osoby není v textu explicitně vyjádřen žádný útočný étos, ale nadsázka.
Také mne mrzí, že místo odpovědi na dotaz směřovaný Darkenovi, jak spatřuje pohanskou scénu v ČR Dávný obyčej jsem se odpovědi nedočkal, za to se mi dostává informace o jakýchsi vnitřních pravidlech pro vstup do jejich organizace. Zajisté by to bylo zajímavé, kdybych chtěl být členem.
Tak či onak neřeší se konstruktivně téma pohanství v ČR, kromě toho, že si zúčastnění budují vlastní reklamu svým přístupem. Proto se pokusím diskuzi stočit jinam, k tématům, která považuji za podnětnější.
Cody: Jak silná je pohanská komunita v ČR? V čem vidíš hlavní problém pohanství u nás? Jak se PFI dívá na „tříštění sil“ pohansky smýšlejícího lidu do různých organizací? A jak PFI plánuje podpořit do budoucnosti pohanství u nás?
CVD: Odpověď na to jak vidím pohanskou komunitu není obsahově pro komentář, ale pro samostatný článek. Ten možná v řádu dnů až týdnů skutečně vyjde, nikoli však na divinoru.
Podobné články jsem psal už v minulosti a debata pod nimi byla ješté méně konstruktivní než je zde (to je co říct).
To, že Cody hájí svoje je zcela v pořádku. Pak je ale dobré takový článek uvést jako PR a dodat, že autor je bossem pfi.
Co se týče informací o vnitřních pravidlech organizace, každý si je může přečíst na našem webu. Pitval sem je zde jen kvůli Catalessi která nás obvinila z intolerance a dogmatičnosti.
Darken: věřím, že článek bude zajímavý a volba prostoru uveřejnění je čistě Tvá věc, kterou respektuji, i když pro Divinorum je to škoda. Jistě bychom na ten článek, alespoň odkázali.
Připomínka, že Cody měl uvést, že je koordinátorem PFI skutečně chybí.
Corny, pohanská komunita by byla silná, kdby byla kompaktní, je roztříštěná, mladá a často dost omezená. ale jsme na začátku a já tu vidím i velký potenciál a to je to, o co se s PFI taky snažíme. Nevěříme v jakýkoliv přínos žabomyších válek, ale také se nehodláme nechat příslověčně „srát na hlavu“ (dámy odpustí). Což nebylo myšleno na nikoho konkrétně. Je to obecný trend. I z tohoto pohledu vítáme jiné skupiny, které nabízejí realizaci v pohanství. Paradoxně nám to totiž přináší benefity, protože si lidé uvědomují, že PFI to nedělá zas až tak špatně. Tedy například ona petice nám přinesla takovou popularitu a takový nárůst členů, že nás to až překvapilo. PFI do nudoucna hodlá nadále rozšiřovat naše aktivity v nastoleném trendu. Prvním krokem bude pravní upevnění ve formě pobočky holandské nadace, ale je to na dlouhý článek.
Necítím potřebu uvádět svou funkci v PFI v článku, který jsme nepsal z pozice NC PFI. Stejně jako u každého svého SEO článku nepíšu, že jsem SEO konzultant v Ataxu.
Cody, tak ještě jednou – kdybys v článku pochválil i ostatní pohanské organizace a pak vyzvedl přednosti PFI, bylo by to v pořádku. Kdybys v nadsázce shodil všechny pohanské organizace včetně PFI, bylo by to taky v pořádku. Ty jsi však shodil všechny pohanské organizace kromě PFI a to v pořádku není. Nesouvisí to s tím, co si myslím o PFI, souvisí to s mým citem pro fair-play. A navíc jsi zneužil mě, když jsi, aniž by ses zeptal, použil moji osobu k útoku na DO ve smyslu „Hle, členem DO může být i člověk, co o sobě tvrdí, že je militantní ateista. To by se v případě PFI stát nemohlo.“ Tohle ti nepřipadá hloupé nebo zlovolné? Nicméně na základě tvých komentářů usuzuji, že zlovolný nejsi. Jsi hloupý.
Cody je škodík, hroznej a zlej. A žere děti.
Jenže je pravda, že PFI se jeví jako nejaktivnější a nejdynamičtější organizace u nás.
DO měl dobře nastartováno, ale co sleduji poslední dobou, tak na stránkách nic moc nového, v organizaci Paganconu je nejlépe zase vidět Cody, tedy PFI.
Oppidum matera působí přinejmenším podezřele a dalších organizacích nevím, nebo nejsou vidět. Lze zmínit několik zajímavých iniciativ jednotlivců jako magické zrcadlo či pohanské fórum, ale ty nesoutěží o pohanskou klientelu. Možná je nefér vyzdvihovat PFI a druhé nezmínit, ale když Ti druzí jsou spíš imaginární, neviditelní či spící.
Můžu se zeptat které pohanské organizace jsem shodil a čím?
Kojote, tvé přenášení diskuse do osobních útoků jen hezky ukazuje, co jsi zač a proč tu diskutuješ. Jsme rád, že už nejsi členem DO. Byla by to pro ně i pro celou pohanskou komunitu ostuda.
Jako statutární zástupce Dávného Obyčeje můžu říct, že kojot pro nás udělal velké množství práce a jsme mu za ní vděční.
Jeho působení v DO za ostudu rozhodně nepovažujeme, tak nám laskavě nic podobného nepodsouvej.
Cílem Divinora je nabídnout neutrální půdu a kvalitní články praktického i teoretického charakteru. Články mohou vycházet z pohledu autora. Tento článek byl shledán jako publikovatelný, nikoho neuráží ani neshazuje. Obsahuje leda implicitně skrytou reklamu na Pagancon, který je pořádán v rámci Festivalu Fantasie organizacemi PFI a Dávného obyčeje. Připomínka Kojota k jeho údajnému členství v DO byla opravena a poskytnuta omluva okamžitě po upozornění.
Opakuji, že Divinorum je neutrální půdou. Ctíme svobodu projevu, ale právě z tohoto důvodu je třeba udržovat jisté hranice a slušnost ve vzájemné dialogu. To se zde však neobjevuje. Nebylo dosaženo konstruktivní diskuze, i když snaha o její otevření byla několikrát nabídnuta. Osobní útoky do diskuze nepatří. Ty nechť jsou ponechány soukromé komunikaci.
Z těchto důvodů se diskuze uzavírá.
Cornelius za Divinorum