Rozhovory se zakladateli Divinora – Troi

Autor: | , 02. 01. 2013 | Bez komentářů

Dalším na řadě je Troi – další věrný administrátor a organizátor Divinora. Jeho znalosti z oboru IT se nám mnohokrát hodily. Se svým nenápadným vystupováním a všudypřítomným Lokiovským úsměvem je zářným příkladem toho, že tichá voda mnohé břehy mele. Má za sebou poměrně dlouhou a pestrou praxi, ze které můžeme vypíchnout urbanšamanismus, Ásatrú nebo mystiku.

Kolik ti asi bylo, když jsi poprvé narazil na magii a co ti na ní učarovalo nejvíc?

Moje cesta vlastně nezačala magií, ale mystikou. Snad od prvního stupně základky jsme s mamkou chodili po lidech, kteří mi pomáhali zvládat lehké mozkové dysfunkce, později emoce a pak jsem asi v patnácti plynule navázal samostudiem a začal se věnovat studiu filozofie (Nietzsche) a buddhismu a začal jsem se cíleně formovat sám.

Poprvé jsem na magii narazil asi v šestnácti díky kontaktu s pohanskou scénou. Čím mi učarovala? To co mi magie opravdu dávala, tak je pochopení toho co se mezi lidmi a ve společnosti opravdu děje a moc ovládat náhodu ve svůj prospěch. Nicméně Poznání pro mě mělo větší cenu a tak jsem se do magie nikdy pořádně neobul a pohyboval se spíše ve sféře mystiky.

S jakým směrem jsi začínal a jak dlouho už praktikuješ?

Začínal jsem, jak už jsem se zmínil, s buddhismem a o chvilku později s Ásatrú. Ač to vypadá divně, tak se mi tyhle dva směry nijak nepraly, zvládal jsem zároveň mluvit se starými bohy i meditovat o prázdnotě. Celé to mělo vcelku zajímavé průniky, třeba Ódin mi radil na cestě askeze a bohyně Hel mi pomáhala pochopit buddhistické koncepty prázdnoty a ne-já.

Praxí bych to nazval zhruba od 15 let, praktikuji tedy už 10 let.

V pár bodech: jaký je tvůj názor na klady a zápory české magické komunity?

Začněme třeba těmi zápory – skoro nikdo nic praktického nedělá. Je spousta lidí, kteří se zabývají intelektuální onanií, ale o praxi sotva zavadilo. Pak spousta pohanů jen chlastá, a když už dělají nějaký rit, tak je to spíše náboženský obřad nebo zážitková tancovačka, ale ne magie s nějakým účelem a cílem. Vlastně lidí, kteří by měli pořádný vhled a dokázali ohýbat realitu, znám docela málo.

Ale přejděme i k pozitivům komunity: roste a vyvíjí se. Stále se objevují další lidi, kteří mají zájem se něco naučit, a přestože jich spousta zakotví v některé ze slepých uliček, tak přesto zůstávají schopní lidi, kteří jdou kupředu. Další pozitivum je v tom, že naše mladá “hurá” generace, která si musela kola vynalézt znovu, začíná dospívat a být schopná učit a předávat znalosti mladším. Začíná se nám tu budovat základ ekosystému, kdy se nováčkům dostane podpory a rady.

Jmenuj jedno dílo nebo autora, který ti zásadním způsobem proměnil pohled na svět, život a magii – a jak?

Tak to bude asi Robert Redfield: Celestinské proroctví. Ta kniha je naprosto triviální, napůl beletrie v duchu New-Age, ale byla to ta poslední kapka, po které jsem se vzdal ateismu a začal hledat poznání v širších vodách. Když to tak vezmu, tak největší posuny u mě neproběhly na základě knih, ale díky lidem a tomu, že jsem některé teoretické věci zažil na vlastní kůži.

Představ Divinorum: co jsou podle tebe nejdůležitější cíle a záměry skupiny?

Budu mluvit za to jak to vidím já, protože i v této věci máme každý trochu jiný pohled: Myslím, že nejdůležitější prvek Divinora je dostat zajímavé informace na jedno místo a nabídnout pomocnou ruku nováčkům. Zajímavých profi informací je na netu docela málo a je to zamíchané do balastu; a nováčkům se taky bude hodit rada do začátku.

Jaké magické/myšlenkové směry na naší scéně Divinorum zastupuje?

No já bych řekl, že primárně všechny, které mají za cíl Poznání. Jde nám o poznání toho “jak to je” a konkrétní směry držíme podle lidí, které známe a kteří to poznání mají. Nejaktivnější je teď zrovna linie buddhismu a psychologie, ale připravuje se znovuoživení pohanské linie. Známe schopné lidi i v křesťanském směru, ale třeba jsme se zatím nedostali k nikomu, kdo by na základě Islámu získal nějaké poznání.

Nejdůležitější projekt Divinora je podle tebe…?

To nedokážu říct. Ale asi bych hlasoval pro Symposion a Mezi světy, zbytek je zatím v rozjezdu a jsem zvědavý, jak se to bude vyvíjet dál.

V čem vidíš nejslabší stránku celého projektu?

Je nevýdělečný a nikdo z nás nemá takové příjmy, aby si mohl dovolit tomu věnovat čas, který si to zaslouží, ani abychom si mohli dovolit někoho, kdo to bude dělat byťi na částečný úvazek. Takže se nám občas stává, že nikdo nemá čas na potřebné úpravy nebo organizaci. Ale aktuálně provádíme přestavbu a přijímáme více lidí, tak uvidíme jestli to bude lepší, když práci rozložíme na víc lidí.

Je popularizace magie u širší veřejnosti dobrý nápad nebo ne?

Je otázkou co se popularizací myslí. Dát lidem informace, které jsme sami na vlastní kůži ověřili, není problém, pokud čtenáři mají zájem. Problém by mohl být s profanací, tedy kdybychom lidem, kteří zájem nemají, tvrdili, že je to skvělá věc a zjednodušovali ji, jen abychom ji natlačili co největší spoustě lidí.

Jistě se dá najít spousta důvodů proč lidi držet od magie dál, ale každý má svůj rozum a víc než dát to nejlepší co umím, nemůžu.

Tvůj oblíbený (magický) pojem je…?

Urban primitiv. Jde o knihu o urbanšamanismu od Ravena Kaldery. Je to varianta původního šamanismu a animismu adaptovaného do městského prostředí. Přisuzuje duši i věcem vytvořeným lidskou rukou, třeba šalinám, internetu, firmám, městům, …

Vzpomeneš si na vtip z oboru?

Jeden obyčejná česká žena do Indie za velkým mistrem. Mistrem mnoha magických a mystických umění.
Přijede k bráně kláštera a mnich jí říká: „Paní, můžete mu říct jen tři slova. Návštěvníků je
hodně, tak je třeba to hodně urychlit.“
„Ano, budu na to myslet“
Žena přijde do řdy k mistrovi, která se vine na desítky metrů. Mistr sedí v asáně a s nekonečnou
trpělivostí přijímá další a další audience.
Stačí posledních pár kroků k mistrovi a ještě se jí mistrův asistent ptá: „Paní, víte, že
můžete jen tři slova?“ „Ano, ano, jistě“ odpoví.

Žena přijde na řadu, nakloní se k mistrovi a pošeptá mu do ucha: „Karle, jdeme domů.“